کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک

امروزه سهم زیادی از وظیفه زیباسازی و مقاومت فضاهای مختلف از ساختمان بر عهده کاشی و سرامیک قرار دارد. این محصولات از گذشته تا به امروز نقش زیادی در ساختمان‌سازی داشته‌اند و دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند. با پیشرفت علم و صنعت ما شاهد افزایش دوام و کارایی کاشی و سرامیک بوده‌ایم و همینطور کاربردهای این محصولات افزایش زیادی داشته است.

نحوه تولید کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک‌ به محصولاتی گفته می‌شود که پایه‌ای بر اساس خاک رس دارند و توسط لعابی سخت پوشش داده شده و در کوره به مقاومت می‌رسند. در تولید کاشی و سرامیک‌های جدید از انواع خاک رس، سنگ، فلز، کوارتز، فلدسپات، ماسه و … استفاده شده است. با توجه به مورد استفاده کاشی و سرامیک و میزان مقاومت آن، این مواد در درصدهای گوناگون با یکدیگر ترکیب شده و پایه کاشی و سرامیک را تشکیل می‌دهند.

سپس از این ملات تولید شده، قالب‌گیری انجام می‌شود و محصولاتی در سایزهای مختلف برای مصارف گوناگون، قالب‌گیری می‌شود. کاشی‌های قالب‌گیری شده را به دستگاه خشک‌کن انتقال می‌دهند. توجه کنید که در این قسمت بِیس اولیه کاشی تولید شده و کاشی هنوز خام است. از این پس کارخانجات مختلف از یکی از این دو روش برای تولید کاشی و سرامیک استفاده می‌کنند. روش اول پخت دو آتشه است. در این روش ابتدا کاشی را به کوره برده تا پخت اولیه انجام شده و کاشی سخت شود.

سپس از لعاب روی کاشی استفاده می‌کنند و مجدد کاشی را داخل کوره قرار می‌دهند تا پخت نهایی انجام شود. دقت نمایید که در دو مرحله کاشی و سرامیک پخته خواهد شد. در روش دوم که در برخی از کارخانجات کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ پس از خروج کاشی از دستگاه خشک‌کن، سطح کاشی را به لعاب آغشته کرده و سپس به کوره هدایت می‌کنند.

در این روش تنها یک بار کاشی در کوره قرار می‌گیرد و پخته می‌شود. روش پخت تک‌آتشه پیچیدگی‌هایی دارد و در صورت خطا، احتمال ضایعات در تولید بالاتر می‌رود بنابراین بسیاری از کارخانجات برای تولید کاشی و سرامیک از روش دوآتشه استفاده می‌کنند.

کاشی و سرامیک

نکات مهم در تقسیم‌بندی کاشی و سرامیک‌ها

در انتخاب و اجرای سرامیک در انواع فضاها،‌ کاربرد سرامیک اهمیت بسیاری دارد. یکی از ویژگی‌های مهم در کاشی و سرامیک،‌ میزان جذب آب است. سرامیک‌ها کیفیت‌های گوناگونی دارند و به صورت‌های مختلف تولید می‌شوند. بنابراین میزان جذب آب در آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

برای فضاهای مرطوب از سرامیک‌هایی با جذب آب کم (کم‌تر از ۵ درصد) و با توجه به نوع فضا از دیگر انواع سرامیک‌ها با درجه جذب آب بیش‌تر استفاده می‌شود. بر اساس میزان نفوذ آب سرامیک‌ها به ۴ درجه تقسیم‌بندی می‌شوند. درجه یک کم‌ترین میزان جذب آب را دارا است و در درجه ۴ نفوذ و جذب آب، بیش‌تر می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های تقسیم‌بندی کاشی و سرامیک، بر اساس ضربه‌پذیری آن‌ها است. سرامیک‌های مورد استفاده در محیط‌های پر رفت و آمد باید مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته باشند و با برخورد اجسام دچار آسیب نشوند. سرامیک‌ها بر اساس ضربه‌پذیری به ۵ درجه تقسیم می‌شوند. درجه یک ضربه‌پذیری کمتری داشته و درجه ۵ از ضربه‌پذیری بسیار زیادی برخوردار است.

نوع دیگر تقسیم‌بندی انواع سرامیک‌ها نیز بر اساس سرامیک‌های پرسلان و غیر پرسلانی انجام می‌شود. سرامیک‌های پرسلان مقاومت بسیار بالایی داشته و جدیدترین انواع سرامیک‌ها از نظر استقامت و مواد اولیه مورد استفاده تلقی می‌شوند. سرامیک‌های پرسلان از استحکام زیادی برخوردار هستند و در انواع گوناگونی تولید می‌شوند که برای محیط‌های مختلف قابل استفاده خواهند بود.

لعاب مورد استفاده روی کاشی و سرامیک نیز در دو نوع تقسیم‌بندی می‌شود. کاشی‌هایی با لعاب براق که نور را به خوبی بازتاب داده و فضایی درخشان ایجاد می‌کنند. نظافت این نوع کاشی و سرامیک راحت است اما به دلیل نشان دادن رد آب و آلودگی نیاز به نظافت مکرر و مداوم دارد. کاشی‌هایی با لعاب مات نیز وجود دارند که رد آب و آلودگی را کمتر نشان می‌دهند و به راحتی در محیط‌های گوناگون قابل استفاده هستند. از این نوع سرامیک در کف سرویس‌های بهداشتی و حمام برای کاهش لغزندگی نیز استفاده می‌شود.

کاشی و سرامیک

انواع مختلف کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک رنگ روشن

از محبوب‌ترین انواع کاشی و سرامیک، می‌توان به رنگ‌های روشن آن اشاره کرد. کاشی و سرامیک با رنگ روشن مورد علاقه تمامی افراد قرار دارد و فضایی پر از پاکیزگی و آرامش را ایجاد خواهد کرد. در محیط‌های کوچک، مانند آشپزخانه‌های کوچک، از انواع کاشی و سرامیک با رنگ روشن استفاده می‌شود تا محیطی دلباز و پر نور ایجاد شود. همچنین عموما کاشی و سرامیک مورد استفاده در این گونه فضاها لازم است تا در برابر مواد شوینده و ضربه مقاوم باشد.

در محیط‌هایی مانند سرویس بهداشتی و حمام که تمیزی و نظافت نقش مهمی را ایفا می‌کند نیز اغلب افراد ترجیح می‌دهند تا از انواع کاشی و سرامیک با رنگ روشن استفاده نمایند. کاشی و سرامیک مورد استفاده در این گونه محیط‌ها باید در برابر جذب آب مقاوم باشد و استحکام زیادی داشته باشد.

کاشی و سرامیک‌های زیادی در سال‌های اخیر با طیف رنگی روشن تولید شده‌اند که از محبوب‌ترین این رنگ‌ها می توان به خاکستری روشن، کرم، بژ و سفید اشاره کرد. این رنگ‌های سرامیک همواره مورد علاقه افراد بوده‌اند و در صدر فروش کاشی و سرامیک با رنگ روشن قرار دارند.

کاشی و سرامیک طرح چوب

یکی دیگر از جذاب‌ترین نوع کاشی و سرامیک، کاشی و سرامیک طرح چوب است. این نوع از محصولات در سال‌های اخیر جای انواع دیوارپوش و کفپوش‌های چوب طبیعی را گرفته‌اند. زیرا از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند و طول عمر زیادی دارند. همچنین با پیشرفت علم و صنعت، کاشی و سرامیک‌های تولید شده با طرح چوب، از نظر ظاهری هیچ فرقی با چوب طبیعی نداشته و رنگ و نقش‌های ظاهری چوب روی این محصولات به راحتی قابل مشاهده است.

بنابراین افراد به جای هزینه برای استفاده از چوب طبیعی که دوام کمی دارد و نیاز به مراقبت بیش‌تری خواهد داشت، از این نوع دیوارپوش و کفپوش استفاده می‌کنند تا زیبایی طبیعت و گرمای چوب را به فضای منزل خود بیاورند. این نوع کاشی و سرامیک به راحتی قابل نظافت است و مقاومت بالایی در برابر مواد شوینده مختلف دارد. همچنین این کاشی و سرامیک در درجه‌های کیفی مختلفی تولید می‌شود.

استفاده از کاشی و سرامیک در رستوران و کافی‌شاپ

اصولا در هر نوع از دکوراسیون، کاشی و سرامیک حرفی برای گفتن دارد و نقش مهمی در دیزاین فضاهای مختلف ایفا می‌کند. در انواع غذاخوری و کافی‌شاپ نیز بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای پوشش دادن فضا و خلق یک محیط جذاب و دوست‌داشتنی، کاشی و سرامیک است. تنوع بالای این محصولات به شما این امکان را خواهد داد تا با هر سلیقه‌ای بتوانید فضای داخلی محل کار خود را دیزاین کرده و آن‌جا را به محیطی منحصر به فرد تبدیل نمایید.

اولین مسئله در انتخاب کاشی و سرامیک در رستوران‌ها، میزان سختی این متریال است. دیوارپوش و کفپوش مورد استفاده در این فضاها باید از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشد و به راحتی نظافت شود تا مشتریان با محیطی همواره تمیز و پاکیزه روبه‌رو شوند و بتوانند به راحتی به محیط اعتماد کنند. مسئله دیگری که در استفاده از کاشی و سرامیک مطرح می‌شود، داشتن تنوع بسیار بالا است.

شما به هر نوع دکوراسیونی که تمایل داشته باشید، می‌توانید در میان انبوه تنوع کاشی و سرامیک،‌ محصول متناسب با دکوراسیون محبوب خود را جست‌وجو کرده و اجرا نمایید. انواع سرامیک‌های طرح چوب، کاشی و سرامیک‌های سه‌بعدی، کاشی و سرامیک‌هایی با طرح سنتی، انواع تابلوهای کاشی و … نمونه‌هایی از طرح‌های مورد استفاده در رستوران و کافی‌شاپ‌ها هستند که علاوه بر ایجاد فضای بهداشتی، زیبایی بی‌نظیری را به محیط می‌بخشند.

کاشی و سرامیک

استفاده از کاشی و سرامیک در مغازه‌ها

مانند رستوران‌ و کافی‌شاپ‌ها، افراد به فضاهایی تمیز و شیک اعتماد کرده و به سمت این محیط‌ها جذب خواهند شد. بنابراین با استفاده از کاشی و سرامیک در فضا می‌توانید محیطی لوکس و خاص ایجاد نمایید که فرد با دیدن محل کسب، تمایل به تماشای مغازه و ویترین نشان دهد و به داخل مغازه کشیده شود. کاشی و سرامیک به راحتی تمیز می‌شود و به همین دلیل فضا همواره تمیز باقی خواهد ماند. همچنین بازتاب و تلألو نور روی سرامیک‌ها، زیبایی نورپردازی فضا را دوچندان به نمایش می‌گذارد.

شما با استفاده از انواع سرامیک‌ها می‌توانید در مغازه خود، محیطی شیک و لوکس ایجاد کنید تا مشتری از لحاظ بصری جذب شده و به تماشای مغازه تمایل نشان دهد. در انواع مغازه‌ها مانند سوپرمارکت‌ها، طلافروشی‌ها، بوتیک‌ها، فروشگاه‌های کیف و کفش و … اولین متریال پیشنهادی مورد استفاده، کاشی و سرامیک است. همچنین با مشاهده انواع پاساژ و مراکز خرید نیز، خواهید دید که در این گونه محیط‌ها نیز برای پوشش دیوار و کف از انواع سرامیک،‌ خصوصا با رنگ روشن، استفاده می‌شود.

استفاده از کاشی و سرامیک در شرکت‌ها

در تمامی شرکت‌ها و اداره‌ها نیز برای پوشش دادن دیوار و کف از کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. در استفاده از کاشی و سرامیک در شرکت‌ها نیز اول مسئله رعایت نظافت مطرح است. برای این فضاها اغلب از سرامیک‌هایی با درجه رنگی متوسط استفاده می‌شود، مانند: سرامیک‌های خاکستری و یا سرامیک‌های طرح سنگ‌های مرمر. زیرا این رنگ‌ها آلودگی را دیرتر نشان داده و نیاز به نظافت مداوم ندارند. هم چنین اغلب از انواع ضد اسید با رویه زبر استفاده می‌شود که مقاومت زیادی در برابر مواد شوینده دارد و سطح آن لغزنده نیست.

جمع‌بندی

با نگاهی اجمالی به محیطی که در آن قرار دارید، پی می‌برید که انواع مختلف کاشی و سرامیک،‌ از مهم‌ترین متریال موجود در فضای ساختمان‌ها محسوب می‌شوند. مهم نیست در کجا هستید، خیابان، منزل، محل کار، رستوران، مرکز خرید و … بی‌شک بخش زیادی از فضایی که در آن قرار دارید با کاشی و سرامیک پوشانده شده است. پس اگر انتخاب کاشی و سرامیک برای یک محیط بر عهده شما قرار دارد،‌ سعی نمایید با بهترین و مناسب‌ترین انتخاب، فضا را زیباتر نمایید.

دیدگاه ها بسته شده اند.