کاشی مات یا براق برای سرویس بهداشتی بهتر است؟

کاشی مات یا براق برای سرویس بهداشتی بهتر است؟

کاشی مات یا براق برای سرویس بهداشتی بهتر است؟

کاشی‌ها انواع متفاوتی از خانواده سرامیک‌ها هستند که عموماً برای دیوار استفاده می‌شوند. به دلیل جنس نازک‌تر، هیچ فردی از کاشی به‌عنوان کف‌پوش استفاده نمی‌کند. کاشی‌ها تنوع بی‌نظیر و خارق‌العاده‌ای دارند که باعث می‌شود پاسخگوی تمامی سلایق باشند. در انتخاب کاشی مناسب برای نقاط مختلف منزل، می‌خواهیم از رنگ و طرح فراتر رفته و به جنس آن دقت نماییم. نکته مهمی که علاوه بر دقت در رنگ و طراحی، جلب‌توجه می‌کند، نوع لعاب کاشی است. لعاب کاشی‌ها با هم تفاوت دارد و برخی دارای لعاب مات و برخی از لعاب براق برخوردار هستند.

هر یک از این نوع کاشی، دارای مزایا و معایبی هستند که با توجه به نیاز خود می‌توانید بر روی معایب چشم‌پوشی کرده و کاشی موردنظر خود را خریداری نمایید. برای تغییر دکوراسیون و تنوع در کاشی سرویس‌های بهداشتی نیز باید به این نکات توجه داشته باشید تا در آخر کار، نتیجه مطلوب شما بوده و از تغییر دکوراسیون سرویس بهداشتی لذت ببرید. لعاب استفاده‌ شده در این نوع کاشی از نوع براق هست. از نظر کیفیت جنس و استحکام، تفاوت چندانی با کاشی‌های مات نداشته و هر دو این نوع کاشی‌ها از کیفیت‌های بالایی بهره‌مند هستند.

تنها تفاوت آن‌ها در نوع ظاهر این محصولات است. کاشی‌های مات، دارای لعاب مات بوده و همانند کاشی‌های براق نیز از طول عمر بالایی برخوردار هستند. نوع رنگ استفاده‌ شده در کاشی‌های سرویس‌های بهداشتی نیز مهم هست تا بتوانید در مورد براق بودن و یا مات بودن نوع لعاب کاشی تصمیم‌گیری کنید. کاشی‌های مات که دارای رنگ‌های تیره هستند، فضا را بسیار کوچک‌تر نشان می‌دهند و کاشی‌های براق با رنگ‌های تیره، رد آب را نمایان می‌کنند.

در مورد استفاده از رنگ‌های تیره در سرویس‌های بهداشتی لازم است اطلاعاتی داشته باشید و سپس اقدام به خرید نمایید. مات یا براق بودن کاشی در سرویس بهداشتی مطلب مهمی است که باید در زمان خرید به آن توجه ویژه داشت. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا مزایا و معایب کاشی‌های مات و براق را بررسی کرده و به یک جمع‌بندی مشخص برسیم.

کاشی مات یا براق برای سرویس بهداشتی بهتر است؟

کاشی‌های براق

محیطی با درخشش زیاد

استفاده از کاشی‌های براق در محیط باعث می‌شود تا فضا درخشش بی‌نظیری بگیرد. این نوع کاشی به‌ خوبی نور را بازتاب کرده و محیط را درخشان نشان می‌دهد. حتی در نورهای کم نیز این کاشی تلألؤ داشته و محیط را پر نورتر نمایش می‌دهد.

بزرگ‌تر نشان دادن فضا

استفاده از این نوع کاشی به دلیل خواص بازتاب نور، باعث می‌شود تا فضا بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر برسد. این نوع کاشی برای فضاها و سرویس‌های بهداشتی بسیار کوچک مناسب بوده و این‌گونه محیط را دلباز و وسیع نشان می‌دهد.

نظافت آسان

کاشی‌های با لعاب براق، به دلیل سطح صاف و صیقلی که دارند، به‌راحتی تمیز می‌شوند. اگر بر روی این کاشی‌ها آلودگی باشد به‌راحتی و با ساده‌ترین مواد شوینده و آب، این آلودگی‌ها پاک می‌شوند و به همین دلیل می‌توان این نوع کاشی‌ها را به ‌دفعات زیاد، بدون ذره‌ای خستگی، تمیز کرد. اگر کوچک‌ترین لکی بر روی این نوع کاشی دیدید، درنگ نکنید. با یک دستمال ساده و چند قطره آب و مواد شوینده به‌راحتی می‌توانید این آلودگی را تمیز نمایید.

کاشی مات یا براق برای سرویس بهداشتی بهتر است؟

پس ‌از این نکات به بررسی معایب کاشی‌های براق می‌پردازیم:

نشان دادن لک آب و آلودگی

درست است که کاشی‌های براق به دلیل دارا بودن سطح صیقلی به‌راحتی نظافت می‌شوند اما نکته‌ای در مورد این نوع کاشی وجود دارد که بد نیست در هنگام خرید به آن توجه نمایید. این نوع کاشی به دلیل براق بودن به‌راحتی آلودگی و لک را نشان می‌دهد و بسیار زودتر از کاشی‌های مات احتیاج به نظافت پیدا می‌کند.

در صورت نظافت نادرست و استفاده از دستمال نامرغوب، لک آب و مواد شوینده به‌راحتی روی این نوع کاشی باقی می‌ماند و در زمان نظافت آن لازم است این نوع کاشی را حتماً با دستمال‌های جذب‌کننده آب، خشک نمایید. روی این نوع کاشی رد آب، مو و هر نوع آلودگی دیگر به‌وضوح قابل‌ مشاهده است و باید آن را دفعات بیش‌تری نظافت نمایید.

سطح لغزنده

سطح این نوع کاشی و سرامیک لغزنده هست. به همین جهت در مورد استفاده در کف سرویس‌های بهداشتی و حمام، توصیه نمی‌شود. در صورت خیس شدن کاشی و سرامیک براق در کف حمام و یا سرویس بهداشتی، ممکن است با گذاشتن اولین قدم سر خورده و به زمین برخورد کنید. به همین علت در زمان استفاده از کاشی و سرامیک براق در کف سرویس‌های بهداشتی و حمام، باید بسیار مراقب باشید و جانب احتیاط را رعایت نمایید. زیرا هر لحظه امکان دارد در زمان استحمام و به‌خصوص استفاده از شامپو، پاهای شما سر خورده و به زمین بخورید.

کاشی‌های مات

دارا بودن سطح چسبنده و مات

در ساخت این نوع از کاشی و سرامیک از لعاب مات استفاده ‌شده است. این نوع لعاب تا حدودی چسبنده بوده و اغلب افراد برای فضاهایی مانند حمام و سرویس بهداشتی که امکان خیس شدن و سر خوردن در آن‌ها وجود دارد از این نوع کاشی استفاده می‌کنند. در زمان خیس شدن سطح حمام و سرویس بهداشتی، شما با راه رفتن روی سرامیک‌هایی با لعاب مات، سر نمی‌خورید و نیازی نیست نگران سرخوردن و افتادن کودکان نیز باشید. این نوع سرامیک برای استفاده در کف حمام و سرویس بهداشتی توصیه می‌شود.

در مورد استفاده از کاشی مات در دیوارهای حمام و سرویس بهداشتی نیز این نوع کاشی برخلاف کاشی‌های براق نور را بازتاب نمی‌دهد و برای دیوار سرویس‌های بهداشتی با ابعاد کوچک توصیه نمی‌شود. این نوع کاشی فضا را همان‌طور که هست، نشان داده و بر ابعاد محیط اثری ندارد.

تمیز نشان دادن فضا

این نوع کاشی به دلیل دارا بودن لعاب مات و عدم بازتاب نور، آلودگی‌ها را نشان نمی‌دهند و نیاز کمتری به نظافت مکرر دارند. این نوع کاشی فضا را تمیزتر نشان داده و رد آب و مواد شوینده بر روی آن باقی نمی‌ماند. بنابراین به‌راحتی می‌توانید دفعات کمتری به نظافت این‌ گونه از  کاشی بپردازید. این نوع کاشی و سرامیک برای استفاده در فضاهای پر رفت‌وآمد مناسب بوده و هم‌چنین اثر آب و رد مو و دیگر آلودگی‌ها را نشان نمی‌دهد.

کاشی مات یا براق برای سرویس بهداشتی بهتر است؟

دارا بودن ظاهری طبیعی و گرم

کاشی‌های براق بازتاب غیرمتعارفی دارند که فضا را پر زرق‌وبرق نشان می‌دهد. اما در مورد کاشی‌های مات این‌ گونه نیست. کاشی‌های با لعاب مات فضا را طبیعی‌تر جلوه می‌دهند و گرمای خاصی به محیط می‌بخشند.

هر محصولی در کنار مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز هست. در ادامه به معرفی معایب استفاده از کاشی‌هایی با لعاب مات می‌پردازیم.

نظافت دشوار

در بخش قبل گفته شد که این نوع کاشی برخلاف کاشی‌های براق، آلودگی را دیرتر نشان می‌دهد. درصورتی‌که این نوع کاشی لک شد و یا کثیف شد نیز، نسبت به کاشی‌های براق که به‌سادگی تمیز می‌شوند، سخت‌تر تمیز می‌شود. زدودن آلودگی از روی این نوع کاشی دشوارتر بوده و به دلیل داشتن لعاب مات که حالتی چسبنده دارد، به‌سختی پاک می‌شود و باید برای نظافت آن انرژی بیشتری را صرف کنیم.

کاشی مات یا براق برای سرویس بهداشتی در کنار هم

بعد از مطالبی که در قبل گفته شد، برخی از کاشی‌های نسل جدید هستند که لعاب مات و براق را در کنار هم دارند. در این نوع از کاشی‌ها از هر دو نوع لعاب مات و براق استفاده ‌شده است. برای مثال ممکن است زمینه کاشی به‌صورت مات طراحی‌ شده باشد و در قسمت‌های طرح‌دار کاشی، از لعاب براق استفاده ‌شده باشد. این نوع کاشی نیز زیبایی خاص خود را دارند و با دارا بودن تلألؤ در قسمت‌های طرح‌دار، باعث جذابیت بیش‌تر و وضوح بیش‌تر قسمت‌های طرح‌دار می‌شوند. این نوع کاشی دارای طرفداران بسیاری بوده و در هنگام خرید علاقه‌مندان به کاشی‌های طرح‌دار توصیه می‌شود.

هم‌چنین شما برای جذابیت بیش‌تر فضا می‌توانید از هر دو نوع کاشی مات و براق در کنار یکدیگر استفاده نمایید. برای این کار شما می‌توانید در بخشی از سرویس بهداشتی از کاشی‌های ساده مات و تک‌رنگ استفاده کنید، و در قسمت‌هایی همانند زیر نور لامپ و یا در پشت روشویی در سرویس‌های بهداشتی، از کاشی‌های براق با طرح‌های جذاب استفاده نمایید.

کاشی مات یا براق برای سرویس بهداشتی بهتر است؟

زیرا در این قسمت‌ها به دلیل وجود نور بیش‌تر و نمایان شدن آلودگی و هم‌چنین امکان ریختن آب و آلودگی‌ها، نیاز به نظافت بیشتر حس می‌شود. به همین علت شما با استفاده کردن از کاشی‌های براق می‌توانید به‌راحتی و خیلی زود به نظافت این بخش بپردازید.

جمع‌بندی

امیدواریم بامطالعه این مطلب توانسته باشید تا در مورد خرید کاشی برای سرویس بهداشتی تصمیم‌گیری نمایید. با توجه به مطالب گفته‌ شده بهترین راه استفاده از هر دو نوع کاشی بوده و با توجه به میزان آلودگی و نیاز به نظافت و هم‌چنین سُر بودن بخش‌هایی از حمام و دستشویی، در بخشی از سرویس‌های بهداشتی کاشی با لعاب مات و در بخش‌هایی از کاشی‌هایی با لعاب براق استفاده کنید.

دیدگاه ها بسته شده اند.