نگهداری از کاشی و سرامیک

نگهداری از کاشی و سرامیک

شیوه نگهداری از کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک در میان انواع دیوارپوش و کفپوش دارای بالاترین درجه مقاومت نیز هستند. این محصولات در برابر مواد شوینده، نور خورشید، تغییرات دما، ضربه‌های ملایم و … مقاوم بوده و طول عمر بالایی دارند. اما داشتن طول عمر بالا تنها به کیفیت این مصالح بستگی نداشته و نوع نگهداری شما از کاشی و سرامیک نیز در طول عمر و حفظ کیفیت این محصولات نقش به‌سزایی دارد.

برای داشتن محصولی همواره زیبا و براق لازم است تا در مورد نحوه نگهداری از این محصولات اطلاعات کافی داشته باشیم و به درستی به نظافت و استفاده از کاشی و سرامیک بپردازیم. در ادامه این مطلب به بررسی روش‌های حفظ کیفیت کاشی و سرامیک می‌پردازیم. همچنین نکاتی در خصوص انتخاب کاشی و سرامیک با استحکام مناسب برای فضاهای مختلف را یادآور خواهیم شد تا بتوانید مناسب‌ترین نوع کاشی و سرامیک را برای فضا انتخاب کنید. همچنین روش تعویض کاشی‌های شکسته را آموزش خواهیم داد.

جلوگیری از ایجاد سایش روی کاشی و سرامیک

برخی از آلودگی‌ها باعث ایجاد سایش روی کاشی و سرامیک می‌شوند. این آلودگی‌ها روی لعاب کاشی و سرامیک خطوط ریزی ایجاد کرده و در طولانی مدت ظاهر کاشی و سرامیک را از بین می‌برند. برای مثال وجود شن و غبار درشت روی کاشی و سرامیک می‌تواند باعث ایجاد سایش و کوتاه شدن عمر محصولات شود. به همین علت لازم است تا از برخورد این آلودگی‌ها با سطح کاشی و سرامیک جلوگیری نمایید.

در فضاهایی که افراد با کفش تردد می‌کنند مانند مراکز خرید و یا لابی ساختمان، لازم است تا قبل از در ورودی یک پادری مناسب قرار دهید تا قبل از ورود شخص به محیط، شن‌ها و گرد و غبار چسبیده به کفش‌های افراد پاک شده و به داخل محیط انتقال نیابد. در زمان جابه‌جایی لوازم نیز لازم است تا از کشیدن انواع اثاث و لوازم منزل روی سطح کاشی و سرامیک خودداری کنید. زیرا ممکن است قسمتی از پایه‌های لوازم منزل تیز و زبر باشد و روی سطح کاشی و سرامیک خراش ایجاد کند.

نگهداری از کاشی و سرامیک

روش‌های نظافت کاشی‌های ساختمان مسکونی

یک ساختمان مسکونی شامل آشپزخانه، سالن و اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی است. برای نظافت هر یک از این فضاها لازم است تا نکات ساده‌ای را مد نظر داشته باشید تا از وارد شدن آسیب به کاشی و سرامیک جلوگیری شود.

برای نظافت فضای کف منزل ابتدا از جاروبرقی استفاده می‌کنیم تا با استفاد از آن گرد و غبار موجود در سطح سرامیک را از بین ببریم و هیچ گرد و خاکی در بین درزها و بندکشی کاشی باقی نماند. لازم به ذکر است از کشیدن جاروبرقی سنگین روی سرامیک جلوگیری کنید تا سایش و خط روی لعاب کاشی و سرامیک ایجاد نشود. سپس با استفاده از یک دستمال یا تِی نرم و حوله‌ای، بخش‌های مختلف سرامیک کف را تمیز می‌کنیم.

در صورت وجود لکه و آلودگی‌های سنگین روی کاشی و سرامیک می‌توانید از انواع مواد شوینده در نظافت استفاده کنید و سپس سطح کاشی و سرامیک را خشک نمایید تا از سُر خوردن جلوگیری شود و همچنین سطح لعاب کاشی و سرامیک درخشان باقی بماند. در انتخاب نوع مواد شوینده نیز دقت زیادی لازم است.

می‌توانید از انواع مواد شوینده مخصوص کاشی و سرامیک موجود در بازار استفاده کنید و یا از شوینده‌های سبک که فاقد آمونیاک هستند بهره ببرید. دقت کنید شوینده‌هایی که مواد خورنده دارند، ممکن است باعث تغییر رنگ لعاب سطح سرامیک و کاشی شوند و یا باعث زرد شدن بندکشی کاشی‌ها در استفاده مداوم شده و ظاهر کف منزل شما را خراب کنند.

در خصوص سرویس‌های بهداشتی، نظافت آسان‌تر است. زیرا کاشی و سرامیک مورد استفاده در این فضاها عموما دارای جذب آب کمی بوده و در نظافت آن می‌توان به راحتی از آب استفاده کرد. با یک اسفنج نرم و مواد شوینده کاشی و سرامیک،‌ سطح فضا را از لک و آلودگی تمیز کرده و سپس با ریختن آب روی کاشی و سرامیک، حمام و سرویس بهداشتی تمیز و براق خواهیم داشت. در زمان نظافت از فرچه و یا اسکاچ‌های خشن و خشک استفاده نکنید تا در طولانی مدت به لعاب سرامیک آسیب وارد نشود.

در آشپزخانه نیز نظافت کمی دشوار است. زیرا در فضای آشپزخانه امکان برخورد مواد غذایی و روغن با سطح سرامیک وجود داشته و لازم است مواد شوینده مناسبی را در نظافت این فضا به کار ببرید تا در صورت استفاده مداوم، رنگ و لعاب کاشی و سرامیک دچار آسیب نشود. از مواد شوینده اسیدی که خورندگی بالایی دارند استفاده نکنید. پس از استفاده از مواد شوینده، با یک دستمال حوله‌ای نرم،‌ کف و دیوار فضا را به خوبی خشک کنید تا رد مواد شوینده بر روی فضا باقی نماند.

نگهداری از کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک،‌ محصولاتی مقاوم اما شکننده

نوع مصالح به کار رفته در تولید کاشی و سرامیک موجب شده است تا این محصولات، مقاومت بسیار بالایی از بسیاری از جهات داشته باشند. اما کاشی و سرامیک محصولاتی سخت و فاقد انعطاف بوده و در اثر برخورد ضربه دچار شکستگی خواهند شد. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است تا مراقب برخورد اجسام سخت و نوک تیز با سطح کاشی و سرامیک باشید.

در برخی از فضاها مانند آشپزخانه و در مقابل اجاق گاز که امکان برخورد اشیا و اجسام مانند ظروف سنگین وجود دارد، می‌توان از انواع اکسسوری که حالت ضربه‌گیر دارند،‌ مانند فرش‌های فانتزی استفاده کرد تا در صورت افتادن ظروفی مانند قابلمه از ارتفاع زیاد، به سرامیک آسیبی وارد نشود.

نحوه تعویض کاشی و سرامیک

در صورت شکستن و یا ایجاد خراش بر سطح کاشی و سرامیک نگران نباشید. این مصالح به سادگی قابل تعویض هستند و فقط کافی است روش تعویض را یاد بگیرید. لازم است تا با یک جسم مانند کاردک کوچک، بندکشی اطراف کاشی شکسته را خراش داده و خرد کنید. حتما به آرامی این کار را انجام دهید تا از وارد شدن آسیب به کاشی‌های دیگر جلوگیری شود. سپس با توجه به ابعاد کاشی سوراخ‌های ریزی روی کاشی ایجاد کنید.

عمق سوراخ‌های ایجاد شده نباید زیاد باشد تا به مصالح کف کاشی آسیبی وارد نشود. سپس با استفاده از قلم و چکش این سوراخ‌ها را به هم متصل کنید و به آرامش اقدام به شکستن کاشی نمایید. کاشی شکسته را از بین کاشی‌ها خارج کرده و کاشی جدید را با استفاده از انواع چسب کاشی در محل مورد نظر قرار داده و محکم کنید. سپس با استفاده از ملات بندکشی دور کاشی را بندکشی نمایید.

نگهداری از کاشی و سرامیک

انتخاب کاشی کف مناسب در انواع فضاها

در زمان انتخاب کفپوش و دیوارپوش مناسب برای انواع بناها، لازم است تا به نکات زیادی توجه شود. طول عمر بالا و زیبایی از پر اهمیت‌ترین نکات در زمان انتخاب کفپوش و دیوارپوش برای انواع ساختمان هستند. در زمان انتخاب باید دقت شود به چه منظوری از فضا می‌خواهید استفاده کنید. این محیط یک منزل مسکونی است یا کف و دیوار یک آشپزخانه صنعتی؟ در هر صورت از گزینه‌های پر طرفدار برای پوشش کف و دیوار در انواع فضاها، کاشی و سرامیک است.

کاشی و سرامیک از انواع مصالح ساختمانی به شمار می‌روند که تنوع بسیار بالایی از طرح و رنگ بوده و قابلیت هماهنگی با انواع فضاها و دکوراسیون را دارند. به روش‌های مختلف چیدمان می‌شوند و در هر فضایی،‌ زیباترین دکوراسیون را به وجود می‌آورند. علاوه بر داشتن تنوع و زیبایی، برای هر محیطی انواع مختلفی از این محصولات با ویژگی‌های خاص تولید شده است که نکاتی را در خصوص انتخاب کاشی و سرامیک با دوام بالا برای فضاهای مختلف بیان می‌کنیم.

احتمال برخورد اجسام و ظروف سنگین در فضایی مانند آشپزخانه از هر محیط دیگری بیش‌تر است. همچنین این فضا بیش‌ترین تماس با مواد شوینده و آلودگی‌ها را دارد. بنابراین لازم است کاشی‌های استفاده شده در کف و دیوار این محیط، از مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار باشند تا با برخورد اجسام و همچنین استفاده از انواع مواد شوینده دچار آسیب نشوند.

کاشی‌های سرویس‌های بهداشتی نیز در معرض انواع مواد شوینده اسیدی و بازی و انواع عطر‌ها و مواد شیمیایی قرار دارند. برای دوام و زیبایی بیش‌تر این فضا لازم است از انواع کاشی‌های ضد اسید استفاده شود تا در برابر مواد شیمیایی مقاومت کرده و ظاهر خود را حفظ کنند و هم چنین دچار خوردگی نشوند.

کاشی و سرامیک مورد استفاده در فضاهای باز مانند حیاط منازل نیز در معرض بیش‌ترین تغییرات دما قرار دارند. در فضاهای باز می‌بایست از انواع کاشی‌های مقاوم در برابر تغییرات دما و یخ‌زدگی استفاده کنید. کاشی و سرامیک مورد نظر باید کمترین میزان جذب آب را داشته باشند تا در برابر یخ‌زدگی و تغییرات دما دچار آسیب نشوند.

در فضاهایی مانند کارخانه‌ها، کاشی‌ و سرامیک در معرض وزن بسیار بالای ماشین‌آلات صنعتی قرار دارند. ماشین‌آلات صنعتی در کارخانه‌ها گاهی تا چند تن وزن داشته و کاشی و سرامیک کف این فضا، لازم است این وزن را تحمل کند. همچنین از مواد شیمیایی و اسیدی بسیار قوی در ضدعفونی کردن محیط استفاده می‌شود.

در این فضاها، رفت و آمد زیاد بوده و لازم است از محصولاتی با مقاومت بسیار بالا استفاده شود. کاشی و سرامیک مورد استفاده در این محیط‌ها از نوع صنعتی بوده و ضخامت بالایی دارد که می‌تواند به خوبی وزن زیادی را تحمل نماید. سطح این کاشی و سرامیک از نوع ضد اسید است تا با نظافت مکرر و استفاده از انواع مواد شوینده غلیظ و اسیدی، خراب نشده و دچار تغییر شکل نشود.

جمع‌بندی

برای برخورداری از طول عمر بالای کاشی و سرامیک در فضاهای مختلف لازم است تا قبل از خرید مصالح مورد نظر، ابتدا به انتخاب کاشی و سرامیک مناسب برای آن فضا دست بزنید. سپس باید به روش صحیح از این محصولات نگهداری نمایید تا شاهد طول عمر بالا و دوام کاشی و سرامیک باشید.

دیدگاه ها بسته شده اند.