سرامیک

سرامیک

سرامیک

جذاب‌ترین بخش در ساختن یک بنا، همواره طراحی داخلی و نمای بیرونی آن است که باعث می‌شود یک ساختمان جذاب و شیک به نظر رسیده و توجه هر بیننده‌ای را جلب کند و یا کسل‌کننده و نازیبا به نظر بیاید. انتخاب پوشش مناسب و نوع متریال به کار رفته در طراحی فضای داخلی و نمای بیرونی بنا نیز اهمیت زیادی دارد. برای انتخاب این بخش از ساختمان، گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانید محیطی زیبا را خلق کرده و فضایی دل‌انگیز ایجاد نمایید.

یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای دیزاین بخش‌های داخلی بنا و همچنین نمای بیرونی، استفاده از سرامیک است. سرامیک‌ها دارای قدمت بالایی هستند و به نحوی از خانواده سفال‌ها محسوب می‌شوند که از گذشته تا به امروز نقش مهمی در زندگی انسان داشته‌اند. در ابتدا سفال را به صورت خام مورد استفاده قرار می‌دادند، اما متوجه شدند با پخت سفال و ایجاد حرارت، مقاومت محصول بسیار افزایش می‌یابد.

از این شیوه برای تهیه ظروف، آجر و … استفاده می‌شد. پس از گذشت مدتی و پی بردن به ماهیت سرامیک، با کم و زیاد کردن حرارت کوره‌ها و همچنین اضافه کردن لعاب سرامیکی به روی سفال،‌ سرامیک‌های امروزی شکل گرفتند که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند.

روش تهیه سرامیک

برای تولید انواع سرامیک ابتدا مواد اولیه، شامل انواع سنگ‌ها را که به صورت درشت‌تر و دانه‌ای هستند، توسط دستگاه آسیاب به حالت پودری تبدیل می‌کنند. سپس توسط آب و مواد دیگر، به مواد اولیه حالت خمیری داده و در دستگاه پرس قرار می‌دهند تا قالب اولیه سرامیک آماده شود. این بدنه اولیه سرامیک، حالت بیسکوییتی نام دارد. این بدنه اولیه را در معرض هوا قرار می‌دهند تا رطوبت آن کم شده و کمی خشک شود و برای پخت تحت حرارت بالا آماده شود.

در ادامه با آغشته کردن رویه محصول به لعاب،‌ سرامیک را تحت دمای بالا قرار می‌دهند تا پخته شده و مقاومت آن افزایش یابد. انواع متفاوتی از سرامیک موجود است که هر یک از آن‌ها، بسته به مورد استفاده‌ای که دارند، از کیفیت‌های مختلفی بهره‌مند هستند که با تغییر دادن متریال اولیه و دمای پخت و همچنین لعاب مورد استفاده، این تنوع حاصل می‌شود.

سرامیک

استفاده از سرامیک در کف ساختمان

انواع مختلفی از کفپوش‌ها موجود هستند که هر فردی با توجه به سلیقه شخصی و بودجه‌ای که در اختیار دارد می‌تواند به انتخاب مناسب دست زده و کف منزل خود را به بهترین وجه تزئین نماید. کفپوش‌های پی وی سی، انواع پارکت،‌ کفپوش‌های ضد آب و انواع سرامیک‌ها گزینه‌های پیش روی شما هستند که هر یک مزایا و معایبی دارند که با مقایسه مزایای آن‌ها و همچنین معایب محصولات،‌ می‌توانید بهترین مورد را انتخاب نمایید. در حال حاضر بهترین گزینه برای استفاده در کف منازل سرامیک محسوب می‌شود.

این محصول کیفیت بالایی دارد، ضد آب بوده و به راحتی قابل نظافت است. همچنین تنوع طرح بسیار بالایی دارد که به راحتی می‌توان دست به انتخاب مورد مناسب زد. شما در انواع مختلف سرامیک‌ها می‌توانید حتی طرح کفپوش‌های پی وی سی و یا طرح پارکت را نیز پیدا کرده و در صورت علاقه از این نوع تهیه نمایید. سرامیک‌های کف ساختمان دوام بسیار بالایی دارند و لعاب استفاده شده در این سرامیک‌ها،‌ با برخورد اجسام و ایجاد ضربه دچار آسیب نمی‌شود.

اصولا کف ساختمان از فضاهایی است که نیاز به نظافت مداوم داشته و به صورت مکرر باید تمیز شود زیرا با رفت و آمد افراد،‌ کف منزل دچار آلودگی شده و خاک و گرد و غبار و لکه‌ها روی سرامیک کف پدیدار می‌شوند. شما به راحتی می‌توانید با یک چرخش تِی نمدار اقدام به پاک کردن سطح نمایید. هم چنین سرامیک‌ها به انواع مواد شوینده مقاوم هستند و برای گندزدایی و ضد عفونی کردن محیط نیز می‌توانید از مواد شوینده در داخل آب استفاده کنید.

سرامیک کفپوشی مناسب برای استفاده در کف سالن پذیرایی،‌ آشپزخانه، اتاق خواب و سرویس‌های بهداشتی بوده که دارای مدل‌های متنوعی است که به خوبی می‌توان آن را در محیط‌های مختلف به کار برد. لازم است تا سرامیک کف مورد استفاده در سالن پذیرایی از نوع درجه یک و باکیفیت انتخاب شود و لعاب به کار رفته روی آن متخلخل نباشد تا تحت رفت و آمد افراد و استفاده‌های طولانی مدت دچار آسیب نشود. برای این فضا بهتر است تا از سرامیک‌های مات استفاده نمایید که لغزنده نبوده و موجب سُر خوردن شما نخواهد شد.

همچنین لازم به یادآوری است در سایر مطالب می‌توانید اطلاعاتی در خصوص نحوه چیدمان صحیح سرامیک در کف سالن پذیرایی کسب کنید تا محیطی جذاب ایجاد نمایید. نوع سرامیک به کار رفته در کف سرویس‌های بهداشتی نیز اهمیت زیادی دارد. این بخش از منزل همواره مرطوب بوده و همواره در معرض آب قرار دارد. بنابراین لازم است تا سرامیک‌هایی با نفوذپذیری بسیار کم برای این قسمت تهیه کنید که با برخورد آب دچار مشکل نشده و از کیفیت سرامیک کم نشود.

البته لازم به ذکر است که انواع سرامیک‌های مورد استفاده در کف، دارای کیفیت بالایی بوده و نسبت به سرامیک‌های دیواری از استحکام بالاتری برخوردار هستند. سرامیک کف در سرویس بهداشتی نیز از رنج قیمت متنوعی برخوردار است و با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید و همچنین رنگ‌های به کار رفته در دیوارهای سرویس، می‌توانید مورد مناسبی را انتخاب نمایید. در سایر قسمت‌های منزل مانند اتاق خواب که رفت و آمد کمتر بوده می‌توان از انواع سبک‌تر سرامیک‌ها استفاده نمود و با صرف هزینه کم‌تر اقدام به نوسازی کف این بخش از منزل کنید.

سرامیک

استفاده از سرامیک دیواری در ساختمان

سرامیک‌های دیوارپوش انواع مختلفی دارند و در گروه‌های بسیاری طبقه‌بندی می‌شوند. سرامیک‌های دیوارپوش تزئینی که برای دیزاین بخشی از منزل و یا اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرند و سرامیک‌های دیوارپوش در سرویس‌های بهداشتی و در نهایت انواع سرامیک‌های بین کابینتی دسته‌بندی گسترده این نوع را تشکیل می‌دهند. سرامیک‌های تزئینی زیباترین نوع سرامیک‌ها هستند که برای دیزاین بخشی از منزل مانند ستون‌ها،‌ پشت تلویزیون، بخش‌های کوچک دیوار و … کاربرد دارند.

این نوع از سرامیک‌ها فوق‌العاده زیبا بوده و دارای طرح‌های متنوعی هستند که برای دکوراسیون‌های مدرن و کلاسیک کاربرد دارند. شما با توجه به سبک دکوراسیون منزل خود می‌توانید از میان این تنوع بی‌نظیر دست به انتخاب بزنید و سرامیک مورد نظر خود را تهیه نمایید. طرح‌های متفاوت این سرامیک‌ها، طرح‌های سنگی را نیز شامل می‌شود و برخی از این محصولات در ابتدا به صورت سنگ‌های تزئینی به نظر می‌رسند که با کمی دقت متوجه ماهیت آن می‌شوید.

انواع سرامیک‌های دیواری برای پوشش سرویس‌های بهداشتی نیز از کیفیت بالایی برخوردار بوده و دارای تنوع بسیار زیادی در طرح و قیمت هستند. انواع طرح‌دار و ساده نیز وجود دارند که برای قسمت‌های مختلف سرویس بهداشتی قابل استفاده‌اند.

برای مثال در حمام در قسمت پشت دوش آب از سرامیک‌های طرح‌دار استفاده شده و در بخش‌های دیگر سرامیک ساده با همان طیف رنگی به کار می‌رود. یا در دستشویی در بخش پشت کابینت روشویی و آینه از سرامیک طرح‌دار به صورت عمودی استفاده می‌شود تا لک آب را که در اثر استفاده از روشویی روی دیوار ایجاد می‌شود کمتر نمایان کند و در دیگر قسمت‌ها از نوع ساده همان ترکیب رنگ استفاده خواهد شد. همچنین در چیدمانی متفاوت به صورت نواری، سرامیک‌های طرح‌دار در دور تا دور سرویس بهداشتی چیده شده و سرامیک‌های ساده نیز در بیش‌تر فضا استفاده می‌شوند.

سرامیک‌های مخصوص دیوار آشپزخانه نیز با نام سرامیک‌های بین کابینتی در بازار موجود هستند که به دلیل قرار گرفتن در معرض حرارت بالا و همچنین انواع مواد شوینده، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. این نوع از سرامیک‌ها با نزدیکی به اجاق گاز و قرار گرفتن در معرض حرارت شعله‌ها، دچار افت کیفیت نشده و شفافیت خود را از دست نمی‌دهند.

همچنین به دلیل برخورد روغن و سایر آلودگی‌ها، این نوع از سرامیک را به راحتی می‌توان تمیز کرد و در نظافت آن نیز از انواع مواد شوینده استفاده کرد. این نوع از سرامیک قیمت بالاتری نسبت به سایر سرامیک‌های دیوار دارد و دلیل آن هم داشتن کیفیت بالاتر و نوع لعاب به کار رفته در تولید آن است.

سرامیک

نحوه نصب انواع سرامیک

پس از برداشتن اولین گام یعنی انتخاب و خرید سرامیک مورد نیاز در منزل، لازم است تا اطلاعاتی در خصوص نصب این محصولات داشته باشید تا پس از نصب رضایت کافی را کسب نمایید. لازم به ذکر است توصیه می‌شود تا نصب سرامیک فضا را بر عهده یک فرد متخصص گذاشته و از دخالت افراد نابلد در انجام این کار جلوگیری نمایید. زیرا نصب کاشی و سرامیک امری تخصصی بوده و برای این کار تجربه و تبحر کافی مورد نیاز است. برای نصب انواع سرامیک لازم است تا سطح کار را تنظیم نمایید.

سطح زیرین مورد استفاده باید کاملا یکدست و تراز باشد و برای پوشش آن از ملاتی که از ماسه و سیمان تهیه شده است استفاده شود. برای نصب سرامیک‌ها در فضاهایی که به دور از آب بوده و در معرض فشار آب قرار ندارند، می‌توانید از چسب کاشی و سرامیک استفاده نمایید. دقت کنید که حلال این چسب، آب است و با قرار گرفتن در معرض آب دچار خوردگی شده و به‌مرور پاک می‌شود. بنابراین از این چسب نباید در فضاهایی مانند سرویس‌های بهداشتی استفاده کنید.

لازم است تا برای نصب سرامیک در سرویس‌های بهداشتی از انواع ملات تهیه شده از ماسه و سیمان و یا سیمان سفید و پودر کوارتز استفاده کنید تا دوام کار بالاتر رفته و طول عمر زیادی داشته باشد. در صورت نیاز به بندکشی پس از مدت‌ها نیز می‌توانید از دوغاب بندکشی استفاده کنید و یا دوغاب آماده را از فروشگاه‌ها تهیه کرده و خودتان این کار را انجام دهید.

جمع بندی

سرامیک‌ها بخش مهمی از متریال مورد استفاده در ساختمان‌سازی را تشکیل می‌دهند و موارد استفاده گوناگونی دارند. زیبایی و جذابیت این مواد بسیار خیره‌کننده بوده و به نوعی در تمامی ساختمان‌ها دیده می‌شوند.

دیدگاه ها بسته شده اند.