سرامیک کف

سرامیک کف

سرامیک کف

سرامیک کف از مهم‌ترین مصالح در ساختن بنا به شمار می‌رود و انتخاب مناسب آن مستلزم آشنایی با انواع سرامیک کف است. به دلیل گستردگی کف بنا، در هر فضایی سرامیک کف تأثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون داشته و به همین دلیل انتخاب بهترین نوع اهمیت زیادی دارد. همچنین کف هر محیطی نیازمند انتخاب نوعی سرامیک کف با دوام مشخص است تا در اثر استفاده آسیب ندیده و دچار مشکل نشود.

با توجه به قدمت کاشی‌سازی در ایران،‌ تولیدکنندگان بسیاری در این عرصه مشغول فعالیت هستند و نمونه‌های ایرانی از لحاظ کیفیت و طرح و نقش، قابلیت رقابت با تمامی برندهای خارجی را دارند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا انواع سرامیک کف و کاربرهای آن را در فضاهای گوناگون بررسی کرده و اطلاعاتی در این خصوص خدمت شما ارائه نماییم تا بتوانید با دید باز و اطلاعات کافی سرامیک مناسب برای کف منزل، محل کار و … را انتخاب کنید.

تقسیم‌بندی سرامیک کف از نظر استقامت

سرامیک‌‌های کف ساختمان از نظر استقامت و درجه سختی انواع گوناگونی دارند و در فضاهای مختلف از ساختمان نیاز است تا از سرامیک‌هایی با درجه سختی مختلف استفاده شود. هر چه درجه سختی سرامیک بیشتر باشد، مقاومت بسیار بالاتری در برابر عوامل خارجی مانند تغییرات دما، باران، یخزدگی،‌ ساییدگی و … خواهد داشت. درجه سختی سرامیک‌ها با توجه به دما و نوع متریال مخلوط شده با خاک رس در تهیه سرامیک، تغییر می‌کند.  بنابراین با توجه به فضاهایی که سرامیک در آن قرار می‌گیرد نیاز است تا از انواع مختلف این مصالح ساختمانی استفاده شود.

سرامیک با درجه سختی یک: این نوع از سرامیک‌ها کمترین میزان مقاومت را داشته و قیمت پایین‌تری دارند. از سرامیک‌هایی با درجه سختی یک می‌توان در فضاهای کم رفت و آمد مانند اتاق خواب مهمان در منازل استفاده کرد.

سرامیک‌هایی با درجه سختی دو: از این نوع از سرامیک‌ها کمی مقاوم‌تر بوده و آن‌ها را می‌توان در محیط‌هایی مانند فضای داخلی منازل با رفت و آمد کم مانند راهروها استفاده کرد.

سرامیک‌هایی با درجه سختی سه: سرامیک‌‌هایی با درجه سختی سه نسبتا مقاومت خوبی دارند و برای انواع محیط‌ها مانند کف سالن پذیرایی، آشپزخانه، حمام و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از سرامیک‌ها در برابر عوامل خارجی استقامت خوبی داشته و در تمامی فضاهای داخلی منازل قابل اجرا هستند.

سرامیک‌هایی با درجه سختی چهار: از این نوع سرامیک در انواع محیط‌های پر رفت و آمد تحت هر شرایطی می‌توان استفاده نمود. این گونه از سرامیک‌ها بهترین نوع برای استفاده در مراکز خرید هستند. همچنین با توجه به مقاومت بالای این سرامیک‌ها در برابر تغییرات دما و نفوذ آب، برای فضاسازی و محوطه‌سازی در محیط‌های باز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع از سرامیک‌ها را می‌توان در حیاط منزل و ویلا نیز به کار برد. زیرا در اثر تغییرات دمایی روز و شب، دچار آسیب نشده و در برابر نفوذ آب مقاومت زیادی دارند. بنابراین با برودت هوا و یخزدگی نیز دچار تخلخل و آسیب نمی‌شوند. به دلیل جذب آب کم، از این نوع سرامیک‌ها در فضای استخر نیز استفاده می‌شود.

سرامیک‌هایی با درجه سختی پنج: سرامیک‌ با درجه سختی پنج بهترین و مقاوم‌ترین نوع سرامیک است. این نوع از سرامیک در انواع نمای بیرونی و محوطه‌سازی ساختمان‌های تجاری، انواع کارخانجات و … به کار می‌رود.

سرامیک کف

انواع سرامیک‌های کف

سرامیک‌های کف از نظر فرآیند تولید به چند گروه تقسیم‌بندی می‌شوند. سرامیک‌های پرسلانی، گرانیتی، غیرپرسلانی لعاب‌دار و کاشی‌ها از انواع سرامیک‌های کف هستند که کیفیت‌های متفاوتی داشته و در فضاهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرامیک‌های کف پرسلانی: بهترین نوع سرامیک کف، سرامیک‌های پرسلان هستند. این نوع از سرامیک‌ها مقاومت بالایی در برابر عوامل خارجی دارند و برای پوشش کف در انواع فضاها مناسب هستند. سرامیک‌های پرسلان از ترکیب خاک رس با برخی مواد معدنی مانند شن ریز، فلدسپار و … در دما و فشار بالا تولید می‌شوند و استحکام بسیار زیادی در برابر تغییرات دما، ساییدگی، نفوذ آب، شکنندگی و … دارند. سرامیک کف پرسلان نیز در انواع مختلف و برای مصارف متفاوت تولید شده‌اند.

سرامیک‌های کف پرسلان لعابدار یکی از انواع سرامیک پرسلان هستند که تشخیص آن از سرامیک کف غیرپرسلان دشوار است. در این سرامیک‌ها لعاب نازکی روی سرامیک پرسلان وجود دارد که باعث براقیت سطح سرامیک شده و نظافت آن را آسان‌تر می‌کند. سرامیک‌های پرسلانی بدون لعاب نیز وجود دارند که سطحی کاملا مات دارند.

برای جذابیت بیش‌تر این سرامیک‌ها، سطح آن را با دستگاه صیقل می‌دهند تا زیبایی آن بیش‌تر شده و نظافت آن آسان شود. سرامیک‌های پرسلانی ابزار خورده نیز نوع دیگری از سرامیک هستند که فاقد لعاب هستند اما به واسطه استفاده از ابزارهای خاص بر سطح آن، سطحی کاملا صاف و براق دارند.

سرامیک‌های کف گرانیتی: از زیباترین سرامیک‌های کف، می‌توان به سرامیک‌های کف گرانیتی اشاره کرد. سرامیک‌های کف گرانیتی از ترکیب خاک رس فاقد برخی از مواد مانند انواع کربنات با دیگر مواد معدنی خاص تولید می‌شود که در زمان تولید، به آن رنگ‌دانه‌هایی اضافه می‌کنند و با این کار در سطح سرامیک،‌ طرح‌هایی نامنظم و جذاب ایجاد می‌شود که حالتی سنگی و مرمرشکل را به سرامیک می‌دهد. سطح سرامیک‌های گرانیتی فاقد لعاب است و سطحی مات دارد. روی آن را صیقل می‌دهند تا سطحی صاف و زیبا داشته باشد و نظافت آن نیز آسان شود.

کاشی و سرامیک معمولی: کاشی‌های معمولی دارای استقامت نسبی مناسبی هستند که در فضاهای کم رفت و آمد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع سرامیک‌ها دارای انواع گوناگون لعابدار و بدون لعاب و در انواع مختلف ساده و طرح‌دار تولید می‌شوند. این سرامیک‌های معمولی عموما در فضاهای داخلی منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرامیک کف

مزایای استفاده از سرامیک درکف ساختمان

سرامیک‌ها از بهترین نوع کفپوش در هر فضایی محسوب می‌شوند. سرامیک دارای مزایای بی‌شماری است که آن را به محبوب‌ترین نوع کفپوش‌ها تبدیل می‌کند. سرامیک‌ها مقاومت بسیار بالایی دارند و در برابر عوامل مختلف کمتر دچار آسیب می‌شوند. این کفپوش‌ها به راحتی نظافت می‌شوند و در صورت نیاز به شستشو، به راحتی می‌توان این سطوح را با مواد شوینده مناسب،‌ نظافت کرد و فضا را تمیز نمود. نفوذ آب در سرامیک بسیار کم است و برخورد آب با این کفپوش‌ها به کیفیت آن آسیب نمی‌زند.

همچنین در شرایط آب و هوایی مختلف نیز در برابر تغییرات دما، بالاترین میزان مقاومت را دارند. وجود سطحی صاف و صیقلی بدون تخلخل نیز از دیگر ویژگی‌های سرامیک است. سرامیک‌ها زیبایی و جذابیت بالایی داشته که در انواع دکوراسیون مدرن و کلاسیک از استقبال بالایی برخوردار هستند. در دکوراسیون مدرن، انواع مختلف از سرامیک با رنگ‌های جذاب و خنثی وجود دارند که می‌توان فضایی آرام و فوق‌العاده راحت فراهم نمود.

در دکوراسیون کلاسیک نیز با استفاده از انواع سرامیک می‌توان محیطی باشکوه و مجلل ایجاد کرد. محدوده قیمت سرامیک‌های کف نیز وسیع بوده و به همین علت با هر بودجه‌ای می‌توان نسبت به تهیه آن اقدام کرد.

رنگ‌های مختلف سرامیک کف

تنوع بسیار بالای سرامیک کف در هیچ نوع از دیگر انواع کفپوش‌ها دیده نمی‌شود و به همین دلیل در هر دکوراسیون و در هر محیطی، به راحتی می‌توان مطابق با هر سلیقه‌ای به انتخاب کفپوش سرامیکی مناسب دست زد.

سرامیک کف با رنگ سفید محبوب‌ترین نوع سرامیک است. این رنگ خنثی بوده و در هر دکوراسیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و محیطی پر از نور و دلباز را به وجود خواهد آورد. سرامیک‌های سفید در ترکیب با دیگر رنگ‌ها نیز جذابیت فضا را افزایش می‌دهند. برای استفاده در فضاهای پر رفت و آمد که امکان آلودگی وجود دارد استفاده از این رنگ و یا ترکیب آن با دیگر رنگ‌ها توصیه نمی‌شود. زیرا رنگ سفید آلودگی را به راحتی نشان داده و نیاز به نظافت مداوم دارد.

در سرویس‌های بهداشتی نیز رنگ سفید گزینه مناسبی نیست. زیرا رد آب و آلودگی را به راحتی نشان داده و پس از گذشت مدتی از استفاده از آن پشیمان خواهید شد.

سرامیک‌هایی با رنگ‌های روشن مانند طوسی، خاکستری، کرم و بژ نیز بسیار پرطرفدار هستند. این سرامیک‌ها علاوه بر ایجاد فضایی پر نور و وسیع، آلودگی و گرد و غبار را دیرتر نشان داده و نیاز به نظافت مداوم ندارند. از رنگ‌های خاکستری و طوسی علاوه بر منازل در اغلب شرکت‌ها و ادارات نیز استفاده می‌شود.

رنگ‌های ذکر شده در انواع دکوراسیون مدرن و کلاسیک کاربرد دارند و به راحتی با سایر لوازم و رنگ‌ها هماهنگ می‌شوند و به دلیل خنثی بودن، سایر لوازم را تحت‌الشعاع قرار نخواهند داد. در مراکز خرید و انواع مغازه‌ها نیز اغلب از سرامیک‌‌هایی با رنگ‌های کرم و بژ استفاده می‌شود زیرا تلألو نورپردازی روی آن، جذابیت فضا را افزایش داده و محیطی لوکس و مجلل ایجاد می‌کند.

سرامیک کف

سرامیک‌هایی با رنگ‌های فانتزی

از سرامیک با رنگ‌های فانتزی و شاد اغلب در سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود. سرامیک‌های سبز، صورتی، آبی و … با قرار گرفتن در فضای حمام و سرویس بهداشتی،‌ محیط را جذاب‌تر نشان داده و با توجه به سلیقه افراد در این فضاها استفاده می‌شوند. سرامیک‌های رنگی در استخر‌ها نیز کاربرد دارند و فضایی پر از انرژی ایجاد می‌کنند.

سرامیک‌های طرح چوب

سرامیک‌های طرح چوب از استقبال زیادی در میان خریداران برخوردار هستند. دلیل آن هم علاقه ذاتی انسان به طبیعت است. استفاده از چوب طبیعی در فضای ساختمان مشکلات زیادی داشته و معایب بسیاری در این راستا وجود دارد. در صورتی که سرامیک‌های طرح چوب این معایب را ندارند و به دلیل داشتن تنوع بسیار بالا در طرح به راحتی قابل خرید هستند.

این نوع از سرامیک‌ها شباهت بسیار زیادی با چوب طبیعی دارند و گاهی تشخیص آن‌ها از چوب طبیعی دشوار است. به همین جهت جایگزینی بسیار مناسب برای چوب طبیعی محسوب می‌شوند و افراد در انواع دکوراسیون روستیک، سنتی، کلاسیک و مدرن می‌توانند از طرح‌های مختلف این سرامیک‌ بهره ببرند.

جمع‌بندی

سرامیک محبوب‌ترین نوع کفپوش در سال‌های اخیر بوده و تنوع فوق‌العاده‌ای در طرح و رنگ دارد. صنعت سرامیک در ایران قدمت زیادی داشته و کارخانجات بسیار زیادی در این راستا فعالیت می‌کنند. گروه کاشی و سرامیک پرنیان به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر و پیشرو در زمینه تولید سرامیک، انواع سرامیک‌های کف با کیفیت بسیار بالا را تولید نموده است که قابلیت رقابت با تمامی نمونه‌های خارجی را داشته و به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

دیدگاه ها بسته شده اند.