سرامیک نما و سنگ نما؛ بخوانید و بدانید

سرامیک نما

سرامیک نما و سنگ نما؛ بخوانید و بدانید

سرامیک نما محصولی است که جهت تزیین و استحکام‌بخشی به قسمت بیرونی هر بنای معماری استفاده می‌شود. سرامیک‌های پرسلان مناسب‌ترین نوع سرامیک جهت استفاده در نمای یک ساختمان محسوب می‌شوند.

سرامیک‌های پرسلان آن دسته از محصولاتی هستند که دارای مقاومت بالا، جذب آب کم، ضد حرارت و ضد خط و خش هستند. به همین خاطر گزینه بسیار مناسبی جهت کارگذاری در محیط بیرونی و فضای آزاد محسوب می‌شوند.

نکته مهم: در مناطقی که دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی هستند مثل قسمت غربی و شمالغربی کشور ما، برای سرامیک نما حتماً باید از سرامیک‌های پرسلان استفاده کرد ولی مناطقی که دارای آب‌وهوای معتدل یا گرم هستند می‌توانند از سرامیک‌های غیر پرسلان نیز جهت کار در نمای یک بنا استفاده کنند.

در ادامه با پرنیان همراه باشید تا هم در مورد نما و کارکرد و استانداردهای آن مطالبی را بیان کنیم و هم با آن دسته از محصولات ما که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز آشنا شوید.

توضیحاتی در مورد نمای ساختمان

جهت بیرونی هر ساختمانی را نمای آن می‌گویند. با توجه به همین ویژگی نمی‌توان از هر متریالی برای نما کردن بخش بیرونی ساختمان استفاده کرد زیرا این بخش از بنا در معرض هوای آزاد و تماس عوامل طبیعی است. استحکام، پایداری، تاب‌آوری و بالأخص زیبایی از جمله ویژگی‌های مهمی هستند که هر متریال مورد استفاده در نمای ساختمان باید از آن‌ها بهره‌مند باشد.

نمای‌های سنگی، آجری، گچ‌بری و کاشیکاری از جمله انواع نما هستند که در معماری سنتی ایران و با توجه به اقلیم کشور مورد استفاده بوده‌اند. اصطلاح «آمود» به نمای ساختمان در معماری سنتی اطلاق می‌شود. سرامیک نما نیز امروزه به این متریال اضافه شده است.

هارالد دیلمان معمار معروف آلمانی به همراه همکارانش در کتاب «اصول طراحی مسکن» چهار عملکرد را از نمای ساختمان مورد انتظار می‌داند.

1-حفاظت

2-ایجاد ارتباط

3-معرفی

4-جزیی از یک فضای شهری بودن

پس اگر شما یک سازنده ساختمان‌های انبوه هستید یا سعی دارید که منزل شخصی خود را طراحی و اجرا کنید باید بدانید که انتخاب شما برای نمای ساختمان باید واجد این ویژگی‌های اصولی باشد.

سرامیک نما از جمله محصولات تولید شده توسط گروه کاشی و سرامیک پرنیان است که تمامی موارد ذکر شده توسط دیلمان را دارا بوده و سعی کرده است که علاوه بر موارد ایمنی و استحکامی، زیبایی منحصربه‌فردی را نیز به ساختمان عرضه کند.

سرامیک نما

محصولات پرنیان جهت استفاده در نمای ساختمان

بخشی از محصولات پرنیان که استفاده نما نیز دارند را در این بخش به شما معرفی خواهیم کرد.

سرامیک‌های پرسلان پرنیان

سایز ۶۰ در ۱۲۰ سانتیمتر

پرنیان در این سایز ۵ نوع سرامیک پرسلان تولید می‌کند که اسامی آن‌ها سانتیاگو، مارمور، پالپیس، مکزیکو و بالتیکو است. سانتیاگو در سه رنگ طوسی تیره و روشن و کرم، مارمور با رنگ روشن (سفید)، پالپیس در دو رنگ طوسی تیره و طوسی روشن، مکزیکو در دو رنگ طوسی تیره، طوسی روشن و یک مدل طرح‌دار تولید می‌شود و در نهایت بالتیکو نیز محصول پرسلان بعدی پرنیان در سایز ۶۰ در ۱۲۰ سانتیمتر است که به رنگ کرم تولید می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با این محصولات و دیدن تصاویر آن‌ها می‌توانید به بخش محصولات وب‌سایت ما مراجعه کنید یا اسامی آن‌ها را در قسمت سرچ وب‌سایت، جستجو کنید.

این محصولات خاک سفید بوده یعنی این‌که مقدار آب کمی جذب می‌کنند. تک‌پخت هستند و رکتیفای شده یا کالیبره نیز هستند. موارد استفاده آن‌ها نیز هم در محیط بیرونی به‌خصوص به عنوان سرامیک نما و هم در محیط داخلی، است. ضخامت این سرامیک‌ها نیز ۱۲ میلی‌متر است.

سایز ۴۰ در ۱۰۰ سانتیمتر

در سایز ۴۰ در ۱۰۰ سانتیمتر ما در گروه پرنیان ۵ دسته مختلف از سرامیک‌هایی را تولید می‌کنیم که پرسلان بوده و قابلیت استفاده به عنوان سرامیک نما را دارند. همچنین لازم به ذکر است که این محصولات جهت استفاده در فضای داخلی نیز کاملاً کاربردی بوده و می‌توان آن‌ها را هم در کف فضا و هم روی دیوارهای فضای داخلی نیز استفاده کرد.

سرامیک مارمور با رنگ روشن (سفید) در دو طرح متفاوت، سرامیک بالتیکو با رنگ کرم، سرامیک سانتیاگو با رنگ کرم، سرامیک بوینس‌آیرس در دو رنگ قهوه‌ای و کرم و سرامیک شیکاگو در دو رنگ طوسی و کرم (با دو طرح متفاوت) انواع محصولات پرسلان ما در سایز ۴۰ در ۱۰۰ سانتیمتر هستند. جهت آشنایی بیشتر با این محصولات و دیدن تصاویر آن‌ها می‌توانید در قسمت محصولات وب‌سایت روی برند «استایل» کلیک کرده و این سرامیک‌ها را بررسی بفرمایید.

محصولات ۴۰ در ۱۰۰ سانتیمتر برند استایل تک‌پخت، خاک‌سفید، کالیبره یا رکتیفای شده و مناسب جهت استفاده در فضای داخلی و بیرونی تولید شده‌اند در ضمن ضخامت هر سرامیک ۱۱.۴ میلی‌متر است.

سرامیک نما

آن دسته از محصولات پرنیان که استاندارد پرسلان دارند!

در این بخش به معرفی آن دسته از محصولاتمان می‌پردازیم که مشخصاً پرسلان نیستد ولی استاندارد‌های این نوع از سرامیک را دارا بوده و شما در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید از آن‌ها نیز علاوه بر دیوارهای داخلی به عنوان سرامیک نما نیز استفاده کنید.

سایز ۳۰ در ۹۰ با استاندارد پرسلان

همانطور که در سطرهای قبل اشاره شد این دسته از محصولات تولید شده توسط شرکت پرنیان را می‌توان به عنوان سرامیک نمای ساختمان‌ هم به کار برد زیرا این محصولات از استاندارد یک سرامیک پرسلان برخوردار هستند. برای آشنایی با این سرامیک‌ها و دیدن تصاویر آن‌ها می‌توانید در بخش محصولات وب‌سایت برند «لوکس» را انتخاب کرده و سپس کاشی‌ها و سرامیک‌های سایز ۳۰ در ۹۰ سانتیمتر را مشاهده بفرمایید.

توضیحاتی در باب متریال مورد استفاده برای نمای ساختمان

باید اشاره کرد که علاوه بر سرامیک نما و سنگ که امروزه پرکاربردترین متریال برای روکش نمای ساختمان هستند، مواردی مثل ام‌دی‌اف، سیمان سیاه، گچ و سیمان سفید نیز هنوز در موارد معدودی کاربرد داشته و برخی از افراد به‌خصوص در ساختمان‌های کوچک‌تر از این متریال نیز برای پوشاندن نمای ساختمان خود بهره می‌برند.

سرامیک نما بهتر است یا سنگ نما؟

حتماً شما هم با خود فکر می‌کنید که جواب دادن به این سوال بسیار سخت خواهد بود و شاید هم برخی عقیده داشته باشند نمی‌توان به این سوال پاسخی داد و انتخاب یکی از بین این دو متریال برای نمای ساختمان صرفاً به سلیقه اشخاص بستگی دارد.

با وجود این توضیحات باید بگوییم که اگر بین انتخاب سرامیک یا سنگ برای تزیین و محکم‌کاری نمای ساختمان مردد هستید کاری که باید انجام دهید مقایسه این دو متریال و در نظر گرفتن نقاط مثبت و منفی آن‌ها است.

از دل طبیعت یا از دل صنعت؟

مهم‌ترین، بارزترین و اصلی‌ترین تفاوت بین سرامیک و سنگ مربوط به ماهیت این دو متریال است. همانطور که می‌دانیم سنگ محصولی است که از دل طبیعت و معادن مخصوص سنگ استخراج شده و در کارخانه‌های سنگ‌بری توده‌ی اولیه آن را به اشکال و ضخامت‌های مورد نیاز و مصرف درمی‌آورند؛ اما سرامیک چه سرامیک نما باشد چه سرامیک برای بخش‌های داخلی ساختمان، از ترکیب مواد معدنی مختلف تهیه شده و در کارخانه‌های کاشی و سرامیک در طی فرآیندی پیچیده و خلاقانه تبدیل به محصول نهایی می‌شود. با در نظر گرفتن این توضیحات می‌توان سنگ نما را یک محصول طبیعی و سرامیک را یک محصول دست‌ساخت بشر در نظر گرفت.

نکته‌ای که در اینجا باید مد نظر داشت این است که صرف تولید شدن سرامیک در کارخانه نباید ما را به این اشتباه بیندازد که با یک محصول صرفاً صنعتی مواجه هستیم. بلکه باید بدانیم که محصولات کاشی و سرامیک ترکیبی از هنر و صنعت را در دل خود جای داده‌اند. اشکال، فرم‌ها و ابعاد محصولات کاشی و سرامیک هر کدام طراحی خلاقانه و مخصوصی دارند که این کار توسط هنرمندان عرصه معماری، معماری داخلی و طراحی صورت می‌گیرد.

سرامیک نما

مقایسه سرامیک و سنگ

اشاره به موضوع طبیعی یا دست‌ساخت بودن متریال مورد استفاده در نمای ساختمان در دل خود نشان‌دهنده ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها و تفاوتی که با یکدیگر دارند نیز هست.

برای مثال وقتی می‌گوییم سنگ از دل طبیعت استخراج شده، تغییر شکل پیدا می‌کند و به عنوان نمای ساختمان استفاده می‌شود، می‌توان متوجه شد که این متریال ترکیب رنگی و تنوع رنگی نخواهد داشت!

طبق تجربیاتمان متوجه شده‌ایم که سنگ‌های معدنی‌ای که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند عموماً رنگ‌های شبیه به هم داشته و در یک طیف رنگی خنثی قرار می‌گیرند. این محدودیت و نقطه‌ضعف در سرامیک نما و دیگر محصولات تولیدی صنعتی به چشم نمی‌خورد و می‌توان سرامیک‌ها را در انواع رنگ‌ها و ترکیبات تهیه کرد.

در ضمن سرامیک‌ها به دلیل شرایط تولید کنترل شده، طراحی و رنگ‌بندی‌ای که از پیش برای آن‌ها انجام می‌شود، دارای رنگ‌هایی کنترل شده هستند. این ویژگی باعث می‌شود که به راحتی بتوان ترکیب رنگ یک نما را یکدست و طبق سلیقه پیش برد و یا حتی از رنگ‌های ترکیبی برای نمای ساختمان یا ساختمان‌هایی مشابه استفاده کرد.

چنین ویژگی‌ای در سنگ‌های نما به چشم نمی‌خورد و این محصولات به طور ذاتی دارای رنگی یکدست نبوده و همین عامل باعث می‌شود که آن‌ها را نتوان در ترکیبی یکدست و یکپارچه استفاده کرد.

سرراست بگوییم شما نمی‌توانید هیچ سنگی را پیدا کنید که بازی رنگ در آن به چشم نخورده و سنگ‌های استفاده شده در یک سطح، کاملاً یکدست و همسان باشند.

جلا در سرامیک و در سنگ نما چگونه است؟

مورد دیگری که از جمله تفاوت‌های بین سنگ و سرامیک نما بوده بحث جلای نما است. زیبایی ظاهر ساختمان عاملی اصلی در طراحی و انتخاب متریال نمای بنا بوده و سلیقه افراد هم در این مورد بسیار متفاوت است. در واقع سرامیک نما نیز جهت پاسخگویی به سلیقه‌های مختلف بود که ایجاد شد.

از آنجایی که بسیاری از افراد از محدود بودن رنگ و ترکیب‌بندی سنگ‌ها و جلا نداشتن آن‌ها رضایت نداشتند، تولیدکنندگان کاشی سرامیک به این فکر افتادند که با تولید محصولاتی زیبا، متنوع و دارای جلا که همزمان استحکام و قابلیت‌های سنگ را هم داشته باشند، به این نیاز مردم پاسخ دهند.

سرامیک نما

در نهایت!

پس می‌توان گفت که سرامیک نما محصولی است که علاوه بر داشتن تمامی مزیت‌های سنگ نما، به این منظور به بازار مصرف وارد شده است که ضعف‌ها و کمبود‌های این سنگ‌ها را نیز جبران کرده و زیبایی و جلای بیشتری به نمای ساختمان‌ها ببخشد.

در جدول زیر می توانید به طور خلاصه مقایسه‌ای بین سنگ و سرامیک جهت استفاده در نمای ساختمان را مشاهده بفرمایید.

ردیفسنگسرامیک
۱رنگ‌های محدود و خنثی داردرنگ‌های متنوع و گرم و سرد دارد
۲عموما قابلیت ترکیب رنگی نداردقابلیت ترکیب رنگ دارد
۳یکدست نبودن رنگ قطعات مختلفقطعات یکدست و یک‌رنگ
۴بدون جلادارای جلا

*جدول مقایسه‌ای سرامیک و سنگ برای نمای ساختمان

مراحل تولید سرامیک نما

مانند دیگر محصولات کاشی و سرامیک این محصول نیز می‌تواند تک‌پخت، دو پخت و سه پخت باشد. عموماً این مراحل بدین شکل است که در ابتدا بدنه سرامیک پخته می‌شود و بعد از این‌که به آن لعاب زده می‌شود، پخت دوم نیز انجام می‌گیرد.

آن دسته از محصولاتی هم که طرح و نقش دارند برای بار سوم پخته می‌شوند زیرا طرح و نقوش آن‌ها نیز بعد از پخت دوم به محصول نهایی اضافه می‌شود و این عمل نیاز به تثبیت دارد. پخت سوم برای تثبیت این مهم است.

نیاز به توضیح است که در گذشته صرفاً سرامیک‌های مورد استفاده در کف محیط بودند که به شیوه تک‌پخت تولید می‌شدند ولی امروزه تکنولوژی به نقطه‌ای رسیده است که سرامیک نما هم به صورت تک‌پخت قابلیت تولید دارد.

تکنیک مورد استفاده در ایران معمولاً به صورت دو پخت است زیرا برای پخت بدنه نیاز به حرارت بالا است و از طرفی برای پخت لعاب سرامیک نیاز به درجه حرارت کمتری وجود دارد. به همین دلیل این مراحل باید جداگانه و در کوره‌های مخصوص به خود صورت بگیرد.

از آنجایی که سرامیک مورد استفاده در کف محیط باید لعابی با استحکام و مقاومت بالا داشته باشد، در تولید آن از لعاب خام استفاده می‌شود ولی در سرامیک نما نیاز به این مقدار از مقاومت و استحکام نیست و می‌توان از لعاب پخته یا اصطلاحاً «فریت» استفاده کرد.

ضمناً باید اشاره کرد که امروزه سرامیک نما خشک نیز محصولی جدید است که برای مراکز بزرگ و ساختمان‌های بزرگ مقیاس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات هم به صورت «فول‌بادی» و هم به صورت پرسلانی (متخلخل) تولید می‌شوند. قابلیت نصب و اجرای راحتی دارند. قابلیت تعویض دارند و از نظر مقاومت در برابر آلاینده‌ها، سایش و خوردگی نیز متریالی مطلوب به حساب می‌آیند.

در پایان باید اشاره کنیم که برخی از عکس‌هایی که نام محصول بر روی آن ها درج شده است و در این مقاله استفاده شده‌اند محصولات خلق شده توسط پرنیان هستند. جهت مشاوره و دریافت راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاه ها بسته شده اند.