سرامیک راه پله، ایده برتر در طراحی

سرامیک راه پله، ایده برتر در طراحی

سرامیک راه پله، ایده برتر در طراحی

سرامیک، بهترین نوع متریال مورد استفاده در راه پله های ساختمان به شمار می‌رود و در میان انواع پوشش های دیوار وکف راه پله‌ها، سرامیک، رایج‌ترین نوع است. استفاده از سرامیک در راه پله ‌های ساختمان مزیت های بی‌شماری داشته و به دلیل این مزیت‌ها نسبت به دیگر پوشش های سقف وکف، از محبوبیت بالاتری برخوردار است. سرامیک، جلوه‌ای شیک و زیبا به راه پله های منزل یا محل کار شما خواهد داد و محیط را جذاب و لوکس می‌کند.

در انتخاب سرامیک راه پله لازم است نکات ساده‌ای را مدنظر داشته باشید تا پس از اتمام کار،‌ بتوانید رضایت صددرصدی را از تغییرات انجام شده کسب نمایید. در این راستا به انواع موضوعات از قبیل: ابعاد راه پله‌ها، میزان نور فضا، سبک دکوراسیون منزل، فضای قرار گرفتن راه پله‌ها، نوع کاربری راه پله و … توجه می‌شود. در ادامه این مطلب به صورت مفصل در این باره صحبت کرده و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار خواهیم داد.

سرامیک دیوار و کف در راه پله‌ها

سرامیک‌ هایی که در راه پله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای انواع گوناگونی هستند و سرامیک های دیوار و کف تفاوت‌ هایی با هم دارند. سرامیک های راه پله به دو نوع براق و مات تقسیم بندی می‌شوند.

سرامیک های براق دارای لعاب براق بوده و به هیچ وجه گزینه مناسبی برای کف راه پله‌ها محسوب نمی‌شوند. زیرا سطحی لغزنده دارند و امکان سُر خوردن و آسیب دیدن افراد در زمان استفاده بسیار زیاد است. از این نوع سرامیک برای دیوار راه پله‌ها استفاده می‌شود تا با جلوه جذابی که در زمان بازتاب نور دارند، زیبایی فضا را دوچندان کنند. سرامیک‌ های براق راه پله‌ها را بزرگ‌تر و پرنورتر نشان می‌دهند و دارای سطحی صیقلی و مقاوم در برابر نفوذ آب هستند.

سرامیک‌های مات یا بدون لعاب نیز دسته دیگری از سرامیک های مورد استفاده در راه پله هستند. این نوع از سرامیک‌ها برای کف راه پله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا امکان لغزندگی و سُر خوردن بر روی این سرامیک‌ها بسیار کم بوده و دارای دوام بالایی هستند.

سرامیک راه پله

دیزاین راه پله‌ها با انواع سرامیک راه پله

سرامیک‌های ساده با رنگ‌های روشن

برای راه پله‌ های کوچک، همواره استفاده از سرامیک‌ با رنگ روشن، مناسب‌ترین گزینه به شمار می‌رود. سرامیک‌ هایی با رنگ‌ های طوسی روشن، کرم، بژ و … از پرکاربردترین رنگ‌های سرامیک راه پله در سال‌های اخیر هستند. رنگ هایی مانند طوسی روشن و بژ علاوه بر ایجاد جلوه‌ای مدرن و زیبا در راه پله، آلودگی را دیرتر نشان داده و نیاز به نظافت مداوم ندارند. سرامیک های روشن مطمئن‌ترین انتخاب برای راه پله‌ها محسوب شده و با استفاده از آن می‌توانید نسبت به نتیجه کار اطمینان کامل داشته باشید.

سرامیک‌های طرح چوب

همانطور که در مباحث قبلی مطرح شد،‌ طرح چوب از محبوب ترین طرح‌ها برای دیزاین فضا به شمار می‌رود و به دلیل مقاومت بالای سرامیک، از سرامیک های طرح چوب به جای چوب طبیعی استفاده می‌شود. انواع مختلف از سرامیک طرح چوب موجود هستند که برای استفاده در راه پله‌ها مناسب بوده و جلوه‌ای از طبیعت را به این بخش از منزل هدیه می‌کنند. سرامیک‌ طرح چوب نیز در رنگ‌های مختلف تولید شده و زیبایی بی‌نظیری به راه پله‌ها خواهد داد.

این سرامیک‌ها در رنگ‌های طوسی، قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای تیره، عسلی و … موجود هستند. با توجه به دیزاین منزل می‌توانید انواع طرح‌های چوب را تهیه کرده و راه پله‌ای زیبا و شکیل داشته باشید. این نوع از سرامیک‌ها به صورت ترکیبی نیز به کار می‌روند. برای مثال در کف راه پله‌ها از سرامیک با طرح چوب قهوه‌ای تیره استفاده می‌شود و در دیوار راه پله نیز از سرامیک طرح چوب به رنگ قهوه‌ای روشن استفاده خواهد شد.

سرامیک‌های طرح چوب از محبوب ترین نوع سرامیک هستند که در انواع دکوراسیون به سبک کلاسیک، مدرن، سنتی و روستیک کاربرد دارند. این نوع از سرامیک‌ها هیچگاه جایگاه خود را از دست نداده و قدیمی نخواهند شد.

سرامیک راه پله

ترکیب رنگ‌های روشن وتیره

از ترکیب رنگ‌های روشن و تیره نیز در راه پله‌ها می‌توان استفاده نمود و فضایی جذاب به وجود آورد. استفاده از برخی رنگ های تیره موجب دلگیر شدن فضا می‌شود. به همین دلیل در برخی محیط‌ها،‌ خصوصا در فضاهای کوچک پیشنهاد می‌شود در صورت تمایل برای استفاده از رنگ‌های تیره، از ترکیب رنگ‌های تیره و روشن استفاده نمایید. برای مثال می‌توان از رنگ‌های تیره در کف راه پله و از رنگ روشن هماهنگ با هم در دیوار راه پله استفاده کرد.

رنگ تیره برای سرامیک راه پله

در فضای داخلی منازل بزرگ با دکوراسیون کلاسیک و مجلل با دیوار‌های بلند و پله‌های پیچ خورده بیش‌تر از رنگ‌های تیره در دیزاین پله‌ها استفاده می‌شود. سرامیک راه پله در این گونه فضاها، لوکس و خاص بوده و از رنگ های تیره مانند سبز یشمی و یا قهوه ای تیره استفاده می‌شود. قرار گرفتن این رنگ‌ها درکنار نرده‌هایی طلایی و لوستر‌های بزرگ محیطی باشکوه ایجاد می‌کند.

استفاده از سرامیک طرح‌دار در راه پله‌ها

سرامیک‌ های طرح‌دار از جذاب‌ترین نمونه‌های سرامیک راه پله هستند. طرح‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که با توجه به سلیقه شخصی و نوع فضا می‌توانید به انتخاب یکی از این نمونه‌ها دست زده و راه پله‌های محل زندگی خود را جذاب‌تر نمایید. درصورت تمایل به استفاده از سرامیک‌ طرح‌دار در راه پله، به دلیل محدودیت فضا در راه پله‌ها، پیشنهاد می‌شود از انواع طرح‌های ساده و خلوت استفاده نمایید. در صورت استفاده از طرح‌های شلوغ، محیط بیش از اندازه پر از ازدحام به نظر رسیده و پس از مدتی خسته کننده خواهد شد.

به همین جهت بهتر است از طرح‌های ساده بهره ببرید. می‌توانید سرامیک های ساده و طرح‌دار را در کنار هم استفاده کرده و محیطی جذاب خلق نمایید. یک سرامیک طرح‌دار انتخاب کرده و در همان طیف رنگی، سرامیکی ساده نیز تهیه کنید. در بخش‌هایی از دیوار راه پله سرامیک‌های طرح‌دار را استفاده کنید و در مابقی قسمت‌ها، سرامیک‌های ساده را به کار ببرید. برای به کار بردن سرامیک‌های طرح‌دار روش دیگری نیز وجود دارد.

در بخش‌های عمودی پله‌ها می‌توان سرامیک‌های طرح‌دار را استفاده نمود تا با تماشای پله‌ها از پایین، نمای طرح سرامیک‌ها نمایان شود. در بخش افقی راه پله‌ها نیز می‌توان سرامیک‌هایی با طرح ساده به کار برد و محیط را زیباتر کرد.

طرح سنگ در سرامیک راه پله

استفاده از طرح سنگ نیز از دیگر راه‌های زیباسازی راه پله‌ها است. اصولا سنگ از جذابیت بالایی برخوردار است و در انواع دکوراسیون مدرن و کلاسیک استفاده می‌شود. اما انواع سنگ‌ها وزن بالایی دارند و جابه جایی و نصب آن‌ها دشوار است. به علاوه دارای قیمتی به مراتب بالاتر از سرامیک نیز هستند.

به همین جهت بسیاری از افراد برای استفاده از طرح سنگ در فضاهای منزل، از انواع سرامیک‌ های طرح سنگ استفاده می‌کنند. سرامیک‌ های طرح سنگ دارای وزنی کم‌تر هستند و تنوع رنگی بسیار زیادی دارند. هم چنین قیمت مناسب‌تری در مقایسه با سنگ داشته و به همین دلیل گزینه مناسبی برای خرید هستند.

مقایسه سرامیک راه پله با دیگر انواع دیوارپوش و کفپوش‌ها

دیوارپوش و کفپوش های مختلفی وجود دارند که برای پوشش دیوار و کف راه پله‌ها تولید شده‌اند. کفپوش‌های پی وی سی، انواع کفپوش های چوبی و سنگ‌ها برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما هر یک از این کفپوش‌ها دارای معایبی هستند. کفپوش‌های پی‌ وی سی مقاومت بالایی ندارند و در صورت برخورد ضربه دچار آسیب می‌شوند. کفپوش‌های چوبی نیز مقاومت کمی دارند و با برخورد اشیا و آلودگی‌هایی مانند شن و غبار، دچار خراش و ساییدگی می‌شود.

کفپوش های چوبی مورد استفاده در راه پله‌ها مقاومت کمی دارند و با برخورد آب و مواد شوینده دچار آسیب می‌شوند. نگه‌داری از چوب طبیعی دشوار بوده و نیازمند توجه و دقت بسیار است. به همین دلیل بسیاری از افراد با وجود علاقه به این نوع از کفپوش‌ها از خرید آن منصرف می‌شوند. کفپوش‌های سنگی نیز قیمت بالایی داشته و وزن زیادی دارند. انواع مختلف سرامیک‌ها دارای مقاومت بالایی هستند که برای پله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرامیک به راحتی تمیز شده و می‌توان از انواع مواد شوینده برای نظافت آن استفاده کرد. هم چنین این نوع از کفپوش‌ها تنوع بسیار بالایی در طرح و رنگ دارند. در صورت تمایل به استفاده از هر نوع کفپوش، می‌توانید سرامیک راه پله متناسب با طرح و نقش آن کفپوش را تهیه کرده و منزل خود را به خوبی دیزاین کنید. در خصوص دیوارهای راه پله‌ها نیز می‌توان از انواع طرح‌های سرامیک، مطابق با سلیقه خود استفاده کنید.

سرامیک راه پله

نکاتی در خصوص مقاومت سرامیک راه پله

از نکات مهم در خصوص مقاومت سرامیک‌ها، درصد نفوذ آب است. سرامیک های مورد استفاده در راه پله باید کمترین میزان جذب آب را داشته باشند تا در صورت استفاده در پله‌های بیرونی ساختمان و در فصول سرد سال، آب در داخل بافت آن نفوذ نکرده و موجب یخ‌زدگی و ایجاد شکاف و آسیب بر روی پله‌ها نشود. به همین دلیل سرامیک هایی برای راه پله انتخاب می‌شوند که دارای کمترین میزان جذب آب باشند.

نکته دیگر در زمان خرید سرامیک راه پله، توجه به میزان تحمل اختلاف دما است. سرامیک مورد استفاده در راه پله باید در برابر تغییرات دما مقاومت زیادی داشته باشد و در صورت تغییر دمای فضا، دچار آسیب نشود. برای مثال در روزهای زمستان در طول روز آفتاب بر روی پله‌ها، خصوصا پله های خروجی ساختمان تابیده و پله‌ها گرم می‌شود و در هنگام شب،‌ پله‌ها در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند. با وجود این تغییرات دما لازم است تا سرامیک مورد استفاده در پله‌ها، استحکام بالایی در برابر تغییر دما داشته باشند.

دیگر مورد در خصوص مقاومت سرامیک راه پله، میزان ضربه‌پذیری سرامیک است. سرامیک‌ها از نظر ضربه‌پذیری به پنج درجه تقسیم بندی می‌شوند. با توجه به تردد افراد از طریق راه پله‌ها، و هم چنین جابه جایی اثاثیه از طریق این فضا، لازم است تا سرامیک‌هایی در راه پله مورد استفاده قرار بگیرد که در برابر ضربه مقاوم باشد. سرامیک هایی که ضربه پذیری بالایی دارند،‌ در صورت برخورد اجسام و لوازم منزل، به راحتی دچار شکستگی نشده و نیاز به تعویض نخواهند داشت.

جمع بندی

عموما بخش ورودی ساختمان را راه پله‌ها تشکیل می‌دهند و هر فردی در هنگام ورود به ساختمان، از این قسمت عبور می‌کند. بنابراین زیبایی این بخش از ساختمان تأثیر زیادی در ذهن فرد داشته و اهمیت فراوانی دارد. راه پله های داخل ساختمان نیز در زمان ورود به منزل، توجه زیادی را جلب می‌کنند و نیاز است تا به زیبایی این بخش از منزل نیز توجه زیادی شود.

دیدگاه ها بسته شده اند.