خرید کاشی و سرامیک‌ ؛ دانستن چه چیزهایی ضرورت دارد؟

خرید کاشی و سرامیک‌

خرید کاشی و سرامیک ؛ دانستن چه چیزهایی ضرورت دارد؟

خرید کاشی و سرامیک نیاز به دانستن مواردی مثل کاربری کاشی و سرامیک، درجه‌بندی کاشی و سرامیک، هماهنگی آن‌ها با محیط و … دارد. در این مقاله سعی داریم برخی از مواردی که نیاز است قبل از خرید سرامیک و کاشی آن‌ها را بدانیم با شما در میان بگذاریم. با گروه کاشی و سرامیک پرنیان همراه باشید.

 تفاوت کاشی و سرامیک

 درجه‌بندی

رنگ کاشی و سرامیک

هماهنگی با دکوراسیون داخلی

مات یا براق بودن

نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد از جمله پیش‌نیازهایی است که باید قبل از خرید کاشی و سرامیک آن‌ها را در نظر گرفت.

هنگام خرید کاشی و سرامیک تفاوت آن‌ها را بدانید

به آن دسته از محصولات لعاب‌داری که برای پوشش فضای دیوار به کار می‌روند در اصطلاح کاشی می‌گویند و به آن دسته از محصولاتی که برای پوشش فضای کف محیط استفاده می‌شوند سرامیک می‌گویند. البته تعاریفی که داده شد بسیار کلی است. بهتر است بدانیم که امروزه سرامیک‌هایی تولید شده‌اند که در نمای ساختمان و کف حیاط کاربرد دارند. همچنین کاشی‌های سایز بزرگ یا سرامیک‌های سایز بزرگی هستند که همزمان در کف و دیوار یک فضا به کار می‌روند.

بعد از دانستن این تفاوت‌ها خرید کاشی و سرامیک راحت‌تر و بهینه‌تر انجام می‌شود. پس اگر شما برای فضایی مثل سرویس بهداشتی، حمام یا آشپزخانه قصد خرید سرامیک و کاشی دارید؛ می‌دانید که برای دیوارها نیاز به کاشی و برای کف آن محیط نیاز به سرامیک دارید.

همچنین نباید از یاد برد که امروز استفاده از کاشی برای پوشش فضای دیوار‌های پذیرایی، نشیمن و اتاق‌خواب‌ها نیز مرسوم شده است و این محصولات با زیبایی و ماندگاری بیشتر از کاغذدیواری، می‌توانند این فضاها را نیز پوشش داده و به زیبایی آن‌ها اضافه کنند.

درجه‌بندی کاشی و سرامیک چگونه است؟

حال که تفاوت‌ها را دانستیم می‌توانیم وارد یک وب‌سایت یا مغازه شده و اقدام به خرید کاشی و سرامیک کنیم؟ جواب این پرسش منفی است؛ زیرا قبل از آن نیاز است ما مفهوم درجه‌بندی کاشی‌ها و سرامیک‌ها را نیز بدانیم.

عموماً درجه‌بندی کاشی‌ها و سرامیک‌ها با اعدادی بین ۱ تا ۴ مشخص می‌شود. عدد یک نشان‌دهنده مرغوبیت و بهترین کیفیت کاشی است و عدد ۴ نشان‌دهنده پایین‌ترین کیفیت کاشی. قبل از این‌که ویژگی‌های کاشی‌های قرار گیرنده در هر درجه را بیان کنیم نیاز است که بدانیم هر خط تولیدی و هر تولید جدیدی می‌تواند با توجه به نقص‌های احتمالی دارای کاشی‌هایی باشد که درجه آن‌ها کمتر از یک باشد.

در واقع این گونه نیست که یک تولیدکننده از ابتدا قصد داشته باشد کاشی درجه ۳ تولید کند. بلکه ایرادهایی که در روند تولید کاشی درجه‌یک روی می‌دهد باعث می‌شود که برخی از محصولات خط تولید تبدیل به درجه‌هایی کمتر از یک شوند. حال این ایرادها چیست‌اند؟ قبل از اقدام به خرید کاشی و سرامیک با این موارد آشنا شویم.

کاشی و سرامیک درجه‌یک

کاشی و سرامیک‌های درجه‌یک محصولاتی هستند که هیچ‌گونه ایرادی روی آن‌ها قابل مشاهده نباشد. سطح روی کاشی که لعابدار است و کناره‌های کاشی که برش خورده است، نباید داری ایراد یا نقصی باشد. در صورتی که یک محصول این ویژگی‌ها را داشت، کاشی یا سرامیک درجه‌یک است.

در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از محصولات درجه‌یک تولید شده توسط گروه کاشی و سرامیک پرنیان را مشاهده کنید.

خرید کاشی و سرامیک‌

کاشی و سرامیک درجه دو

اگر بخشی از سطح کاشی یا سرامیک در هنگام تولید لعاب را به خود نگیرد و حداکثر سطحی که پوشش لعاب ندارد، ۲ در ۳ میلی‌متر باشد، به آن کاشی یا سرامیک درجه دو می‌گویند.

مورد دیگری که تعیین‌کننده درجه دو بودن یک محصول است و حتماً باید هنگام خرید کاشی و سرامیک آن را دانست، خال داشتن حاشیه‌ی سطح لعابدار محصول است. اگر در فاصله ۲ سانتیمتری چهار طرفِ سطح لعابدار کاشی و سرامیک یک یا دو خال وجود داشته باشد که در ضمن قطر آن‌ها بیش از نیم میلی‌متر نباشد، این محصولات نیز کاشی و سرامیک درجه دوم به حساب می‌آیند.

اگر تعداد خال‌ها بیش از دو عدد و یا قطر آن‌ها بیش از نیم میلی‌متر باشد کاشی دیگر درجه دو نبوده بلکه محصولی درجه سه به حساب می‌آید.

کاشی و سرامیک درجه سه

آن محصولی که در سطح لعابدار خود یک خال به قطر نهایتاً ۳ میلی‌متر داشته باشد، کاشی یا سرامیک درجه ۳ محسوب خواهد شد.

کاشی یا سرامیک درجه چهار

اگر محصولی روی سطح لعابدار خود ۲ تا ۳ خال که قطر آن‌ها حداکثر نیم میلی‌متر باشد، داشته باشد کاشی درجه چهار به حساب می‌آید.

اگر در یکی از ۴ لبه‌ی کاشی یا سرامیک یک نقطه‌ی لعاب نگرفته باشد که نهایتاً ابعاد آن نقطه ۳ در ۱۰ میلی‌متر باشد آن محصول نیز درجه چهار است.

آن دسته از سرامیک و کاشی‌هایی که در کناره‌های سطح لعابدار آن‌ها نهایتاً دو نقطه لعاب نگرفته با ابعاد ۲ در ۵ میلی‌متر باشد نیز کاشی و سرامیک درجه چهار به حساب می‌آیند.

اگر یک کاشی یا سرامیک در یکی از چهار گوشه خود یک لب‌پریدگی با نهایت ابعاد ۳ در ۵ میلی‌متر داشته باشد، آن محصول نیز کاشی یا سرامیک درجه چهار به حساب می‌آید.

اگر این لب‌پریدگی در گوشه‌ی محصول، نهایتاً ابعادی ۲ در ۲ میلی‌متر داشته باشد و در سطح لعابدارش هم یک خال نهایتاً به قطر نیم میلی‌متر داشته باشد نیز محصولی درجه چهارم خواهد بود.

در انتها باید گفت که کارتن و بسته‌بندی کاشی‌ها و سرامیک‌های درجه چهار عموماً به رنگ سفید است و روی بسته‌بندی آن‌ها ذکر شده است که شامل قانون ۲۵ استاندارد ایران نمی‌شوند.

حال که با درجه‌بندی کاشی و سرامیک آشنا شدیم می‌توانیم دیگر اقدامات مورد نیاز برای خرید کاشی و سرامیک را مطالعه کنیم.

رنگ و طرح کاشی و سرامیک

آن دسته از کاشی و سرامیک‌هایی که طرح و نقش دارند یا رنگ آن‌ها خاص است بهتر است در محیط‌هایی با متراژ بالا به کار بروند. کاشی‌های ساده و آن دسته از محصولاتی که طرح و نقش کمتری داشته و رنگ روشن‌تری دارند کمک می‌کنند که فضا بزرگ‌تر به نظر برسد. با توجه به این نکته می‌توان گفت که این محصولات برای محیط‌هایی که متراژ کمتری دارند گزینه‌ی بهتری خواهند بود.

عموماً توصیه برای خرید کاشی و سرامیک مورد استفاده در فضای سرویس بهداشتی این است که کاشی‌ها و سرامیک‌هایی با رنگ روشن و جلوه‌ای براق انتخاب شوند زیرا این کاشی‌ها محیط سرویس بهداشتی را زیباتر و بزرگ‌تر جلوه می‌دهند. در ادامه تصویر یکی از محصولات پرنیان که رنگ روشن داشته و جلوه‌ای براق نیز دارد را می‌توانید مشاهده کنید.

خرید کاشی و سرامیک‌

البته دقت داشته باشید وجود مو و لکه‌های آلودگی روی کاشی‌هایی که رنگ روشن دارند به سرعت قابل مشاهده است و این موضوع موجب می‌شود که نظافت این محیط‌ها با فاصله زمانی اندک صورت بگیرد.

از آنجایی که بسیاری از سرویس‌های بهداشتی نورگیر و پنجره مناسبی ندارند توصیه ما به شما این است که با استفاده ترکیبی از رنگ‌های روشن و تیره، هم وسعت و نور این فضا را افزایش دهید و هم از رنگ‌هایی که به شادابی و افزایش انرژی کمک می‌کنند بهره ببرید.

هماهنگ بودن با طراحی داخلی و دکوراسیون

یکی دیگر از موارد مهمی که قبل از اقدام به خرید کاشی و سرامیک نیاز است که آن را در نظر داشته باشیم، هماهنگ بودن کاشی و سرامیک انتخابی با دکوراسیون داخلی محیطی است که قصد داریم کف و دیوار آنجا را پوشش دهیم.

رنگ غالب کابینت‌ها و وسایل آشپزخانه، رنگ غالب مبلمان و وسایل اتاق نشیمن، رنگ غالب تختخواب و وسایل اتاق‌خواب و رنگ غالب میز و صندلی اتاق پذیرایی و … از جمله مواردی هستند که هنگام انتخاب و خرید کاشی و سرامیک باید در نظر گرفته شوند.

همانطور که می‌دانیم کاشی و سرامیک محصولی است که یک‌بار خرید است؛ یعنی این‌که بعد از نصب آن تعویض کردن این محصولات کاری دشوار، زمان‌بر و هزینه‌بردار خواهد بود پس بهتر است که قبل از اقدام به خرید تمامی جوانب به خصوص دکوراسیون داخلی محیط را در نظر بگیریم.

در نظر داشته باشیم که رنگ‌های اصلی و رنگ‌های خنثی بهترین رنگ‌هایی هستند که می‌شود آن‌ها را به صورت همیشگی در یک محیط به کار برد زیرا این رنگ‌ها قابلیت هماهنگی یا اصطلاحاً سِت شدن زیادی دارند و با اکثر رنگ‌ها به راحتی هماهنگ می‌شوند. در صورت استفاده از کاشی و سرامیک‌هایی با این رنگ‌ها می‌توان با خیال راحت اقدام به تغییر دکوراسیون و وسایل منزل کرد.

مات بخریم یا براق؟

بسیاری از افراد که قصد خرید کاشی و سرامیک دارند نمی‌دانند که باید کاشی و سرامیک مات بخرند یا براق. در جواب این مسئله باید اشاره کنیم که این افراد باید از هر دو نوع این محصولات انتخاب و خریداری کنند؛ زیرا برای پوشش دیوارها و کف یک ساختمان به هر دوی این محصولات نیاز خواهیم داشت.

حال ببینیم که هر کدام از این کاشی و سرامیک‌ها برای چه محیطی به کار می‌روند. در فضایی مثل آشپزخانه کف آن حتماً باید سرامیک باشد؛ زیرا سرامیک مقاومت بالایی دارد و در برابر رفت‌وآمدِ زیاد، جابه‌جایی وسایل سنگین و مواد شوینده مقاوم‌تر از کاشی است. در ضمن سرامیک‌ها با جلوه‌ای مات تولید می‌شوند؛ زیرا این محصولات در کف محیط کاربرد دارند و مات بودن آن‌ها جهت جلوگیری از لغزنده بودن و سُر خوردن افراد است.

خرید کاشی و سرامیک‌

برای دیوارهای آشپزخانه می‌توان هم از کاشی مات استفاده کرد و هم از کاشی براق. در صورتی که نور آشپزخانه آنچنان زیاد نباشد بهتر است که از کاشی براق استفاده کرد تا بازتاب نور آن‌ها فضا را پر نورتر کند. در غیر این صورت می‌توان از کاشی‌های مات نیز استفاده کرد.

هنگام خرید کاشی و سرامیک برای سرویس بهداشتی و حمام هم باید بدانیم که کف این محیط‌ها حتماً باید سرامیک مات داشته باشد تا از لیز خوردن افراد جلوگیری شود. دیوار آن‌ها ولی باید با کاشی‌های براق پوشش داده شود؛ زیرا این محیط‌ها عموماً یا پنجره ندارند یا اگر داشته باشند نورگیر مناسبی ندارند پس حتماً نیاز است که از کاشی براق برای ازدیاد نور استفاده کرد.

کف محیط‌هایی مثل اتاق‌ها و پذیرایی و … نیز باید با سرامیک پوشش داده شود. دیوار این محیط‌ها نیز بهتر است با کاشی‌های مات تزیین شوند تا انعکاس نور در هنگام حضور مداوم در آن فضاها برای افراد آزاردهنده نباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات پرنیان می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید و همچنین شما می‌توانید به نزدیک‌ترین شوروم پرنیان در محل زندگی خود مراجعه کرده و دکور زنده محصولات ما را مشاهده بفرمایید.

دیدگاه ها بسته شده اند.